In Verstild leven is de jonge schilder Vidal Balaguer ontroostbaar: Mar, zijn grote geliefde, zijn muze… Is verdwenen. Het portret dat hij net van haar schilderde, is alles wat hij nog van haar heeft. Het verkopen is, ondanks zijn geldgebrek, geen optie.

Schrijver: Zidrou
Tekenaar: Oriol
Uitgever: Blloan
Aantal pagina’s: 64
Winkelprijs: € 17,95
Verschijningsdatum: 3 mei 2017

Wonderkind aan de grond

Het leven van Vidal Balaguer i Carbonell gaat niet over rozen. Financieel zit hij aan de grond. Zijn schuldeiser Herzog zit hem als een bloedhond achterna. Bovendien is hij er vrij zeker van dat de huishoudster zijn voorraadkast plundert en aan de haal gaat met de worsten en het fruit die hij in z’n stillevens schildert. Maar de grootste tragedie is de plotse verdwijning van Mar Noguera Monzó (maar zeg maar Mar). Is haar iets overkomen? Heeft ze hem verlaten? Balaguer weet het niet en dat drijft hem tot wanhoop. Gelukkig vindt hij steun bij z’n kunstenaarsvrienden van La Colla del Safra, waaronder ook Joaquim Mir, die nu het verhaal vertelt van het vergeten genie Vidal Balaguer.

verstild leven muze

Balaguer als bron van inspiratie

Niet alleen de knappe Mar, maar ook Balaguer zelf is een muze. Het vergeten leven en de mysterieuze verdwijning van zowel de kunstenaar als zijn maîtresse was immers de bron van inspiratie waar topscenarist Zidrou met veel plezier gebruik van maakte voor dit verhaal. Het begeleidend dossier over de handel en wandel van Balaguer is eerder beperkt, maar dat is de informatie die we hebben over dit vergeten genie eigenlijk ook. Uit dit dossier blijkt dat dit verhaal grotendeels op waargebeurde feiten gesteund is. Onze initiële indruk dat personages als Mar en Herzog slechts verzinsels van Zidrou waren om “een verhaal over Balaguer” te vertellen, bleek dus opmerkelijk genoeg fout. Dan ga je als lezer toch even twijfelen. Misschien zit Zidrou met zijn magische en mysterieuze verhaal toch dichter bij de waarheid dan iedereen zou kunnen vermoeden?

verstild leven balaguer

Kunst imiteert kunst

Ook tekenaar Oriol werd begeesterd door Balaguer. Het hele album is getekend naar de geest van de schilder en het is bijzonder indrukwekkend dat we eigenlijk nauwelijks verschil merken tussen de schilderijen van Balaguer en de imitatie ervan door Oriol. Vooral La mujer del mantón, het werk dat de cover van het album siert en waar Mar Noguera Monzó model voor stond, wordt opmerkelijk getrouw weergegeven. Ook het zelfportret van de artiest verschilt nauwelijks van het origineel en plots worden we ons wel erg acuut bewust van het feit dat het verschil tussen schilderkunst en stripverhaal soms slechts bepaald wordt door het medium waar de artiest voor kiest en dat het stripverhaal, met recht en rede, door Morris als “de negende kunst” bestempeld werd.

Balaguer zelfportret

Het verhaal van Balaguer is er een van verlangen en gemis. Van een kunstenaar die naar de sterren tuurt en soms jammerlijk vergeet dat hij met z’n voeten op de grond staat. Die zich wil wijden aan de verering van de muze maar daarin gehinderd wordt door banale aardse beslommeringen als schuldeisers en opstandige huishoudsters. Natuurlijk kan het met zo iemand niet goed aflopen.

Wat er met de historische Vidal Balaguer i Carbonell gebeurd is, weten we echter niet. Dat zijn verstripte evenknie wel een soort van happy ending vergund werd, stemt ons gelukkig. We kunnen alleen maar hopen dat het het echte vergeten wonderkind van het Catalaans modernisme net zo vergaan is.

zidrou oriol

De strip wordt terecht “de negende kunst” genoemd. Meer artikels over strips en kunstenaars kan je lezen op:

8 Melancholisch

De zoektocht van de gekwelde Vidal Balaguer naar zijn muze Mar heeft iets mysterieus en iets magisch. Met respect voor de weinige gekende historische elementen van het leven van de schilder en voor de geest van zijn werk, vertellen Zidrou en Oriol het verhaal van de laatste dagen voor zijn verdwijning.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 9