Supergroom review: Robbedoes als superheld

Tekenaar: Yoann
Uitgever: Dupuis
Aantal pagina’s: 88
Prijs: €9.95
Verschijningsdatum: 4 maart 2020

Supergroom to the rescue!

Het is geen geheim dat de traditionele stripheld het buiten het Frans taalgebied zwaar heeft. De Japanse manga en Amerikaanse comic knagen flink aan de dominantie van de Franco-Belgische strip in Europa. Vehlmann en Yoann beseffen dat ook en gebruiken dat gegeven als grondstof voor dit verhaal.

©Dupuis

Robbedoes ziet het niet meer zitten. Hij ziet zijn familie amper, zijn ecologische voetafdruk is gigantisch en de dagen dat zijn avonturen een groot publiek trokken, liggen ook een beetje achter zich. De oplossing? Robbedoes wordt een superheld! Nu ja, dat wordt geen succes, maar wanneer hij zijn pak aan de wilgen hangt en weer op avontuur gaat, gebeurt er iets speciaals. Mensen missen Supergroom. Robbedoes’ uitstapje krijgt een onverwacht vervolg.

Hommage aan de comic

De makers doen er alles aan om Supergroom het gevoel van een comic te geven. Zo wordt het verhaal in het laatste deel van dit album behoorlijk opgepompt. Deze vorm van decompressed storytelling zal de lezer van de gemiddelde comic redelijk bekend voor komen. De “Wordt vervolgd” zonder duidelijk afronding van het verhaal zal op zijn beurt bij de echte lezer van de Europese strip enige frustratie oproepen. En weer geldt dat de comiclezer hier beter mee omgaat. Het zegt iets over de toewijding van de makers van deze strip.

©Dupuis

Ook bij het tekenwerk is goed gekeken naar de Amerikanen. Als je Yoanns tekenwerk alleen kent van bijvoorbeeld Robbedoes dan is het even wennen. In zijn inktwerk zie je de inspiratie van mensen als Frank Miller en Jim Lee. Een voorbeeld? Zie dat geweldige openingsshot op de eerste pagina, zo weggelopen uit Millers Daredevil. De arceringen en schaduwen op de personages zijn ook duidelijk geïnspireerd door het werk van Yoanns Amerikaanse collega’s.

Supergroom is een sublieme hommage aan de comic en een stukje satire in één. Het verdient de aandacht van iedere comiclezer en Robbedoesfan. Hopelijk laat het tweede album niet te lang op zich wachten.

Supergroom

Supergroom
3 5 0 1