Een landmijn ontploft in de tuin van een wapenfabrikant. Het werk van Shi, een schimmige organisatie die volledig uit vrouwen bestaat. De oorsprong ervan ligt in het Victoriaanse Londen, waar twee vrouwen tegen een imperium ingaan…

Schrijver: Zidrou
Tekenaar: Josep Homs
Uitgever: Dargaud
Aantal pagina’s: 56
Winkelprijs: € 16,95
Verschijningsdatum: 6 oktober 2017

De eigenzinnige Jennifer Winterfield weigert in de pas te lopen, tot grote frustratie van haar vader, de kolonel. Wanneer het gezin op een goede dag een bezoek brengt aan de wereldtentoonstelling in Crystal Palace, doet Jennifer een lugubere ontdekking: de baby van een Japanse vrouw in het Aziatische paviljoen is dood. Door een traumatische ervaring in haar eigen verleden trekt Jennifer zich het lot van Kita aan en zet ze half Londen op z’n kop om ervoor te zorgen dat haar dode dochtertje een fatsoenlijke begrafenis krijgt. En dat maakt haar vader woest…

shi baby

Het is niet de bestemming die van belang is, maar de reis ernaartoe. Dat geldt zeker en vast voor Shi. Zidrou maakt immers enkele sprongen in de tijd die wat informatie weggeven. Het heden, waarin Shi, de mysterieuze organisatie van terroristisch ingestelde moeders, haar eigen soort van rechtvaardigheid nastreeft. Het verleden, waarin Kita en Jennifer, die samen duidelijk al wat watertjes doorzwommen hebben, de politie ontvluchten. En het iets verdere verleden, waarin beiden nog stevig onder de knoet gehouden worden door het patriarchaat van het Victoriaanse Engeland. Spoilers, zou je zeggen, maar het voelt goed aan om al een kleine voorsmaak te krijgen van de badassery waartoe de dames in staat zijn. Het toont aan dat ze, ondanks de problemen waarin ze zich aan het einde van het album bevinden, zich niet langer zullen laten doen en hun vrouwtje zullen staan in een mannenwereld. Het brengt wat hoop in een verder nogal troosteloos verhaal.

shi tranen

Die troosteloosheid wordt nog extra geaccentueerd door het kleurpalet van Shi. Zelfs familie-uitstapjes op zonnige dagen zien er eerder fletsjes uit. En hoewel het Crystal Palace ontzettend mooi getekend is, zijn het toch de scènes in de groezelige straatjes van Londen, in de donkere kamer van Jennifer en de verduisterde rooksalon van de familie Winterfield, waar dingen gebeuren die het daglicht niet mogen zijn, die bijblijven.

Shi woede

Homs is een meester in zijn metier, dat staat buiten kijf. De Sint-Michielsprijs die Shi 1 kreeg voor zijn tekenwerk, is een mooie erkenning voor dat feit. Maar we hebben nog steeds ogen in ons hoofd, en zelfs zonder die prijs kunnen we zien dat hij in dit album uitzonderlijk mooi werk levert. De sfeer klopt perfect, de gezichtsuitdrukkingen van de personages zijn expressief en de decors zijn met een uitzonderlijk oog voor detail getekend. En uiteraard draait Homs zijn hand ook niet om voor wat vrouwelijk schoon, zo nu en dan.

Ik zei het vroeger al, en er is niets aan veranderd: als de naam Zidrou op de cover van een strip staat, is dat alles wat ik nodig heb om de sprong in het onbekende te wagen en tot aankoop over te gaan. Bij Shi is dat niet anders. De man is een van de beste verhalenvertellers van onze tijd en ook hier weet hij weer ons mee te sleuren in een origineel, spannend verhaal.

En dan besef je aan het einde dat dit nog maar de set-up was en Shi als reeks er alleen nog maar beter op zal worden…

9 Fantastisch

Homs heeft die Sint-Michielsprijs voor beste tekeningen niet gestolen: Shi 1: In het begin was er woede... is bloedmooi getekend. De kleuren, de gezichtsuitdrukkingen, ... alles klopt. Scenarist Zidrou behoeft net als goede wijn geen krans meer. Zijn naam is intussen een kwaliteitsgarantie geworden. Een sterk eerste deel in een reeks die vermoedelijk alleen nog maar beter zal worden.

  • Verhaal 9
  • Tekenstijl 10
  • Sfeer 9
Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties