RobbedoesSpecial2

Robbedoes Special 2: het plan van Wiebeling review

Een rustige eindejaarsvakantie aan de kust dreigt in het water te vallen wanneer Robbedoes en Kwabbernoot neef Wiebeling tegen het lijf lopen, die plots wel een erg opvallende interesse voor wilde zalmen heeft opgevat…

Schrijver: Marc Legendre
Tekenaar: Charel Cambré
Uitgever: Dupuis
Aantal pagina’s: 48Winkelprijs: € 6,95
Verschijningsdatum: 6 december 2017

Oude bekenden en zalm op het menu

Net zoals onze eigen redactie schrijven Robbedoes en Kwabbernoot een jaaroverzicht, en om daar in alle rust en stilte aan te kunnen werken, trekken ze zich tijdens de feestdagen terug in een vakantiehuisje aan de kust. Rust is hen echter niet gegund. Ze lopen er immers IJzerlijm tegen het lijf, die net een reportage maakt over een zonderling figuur die met de hulp van de uitvinding van de graaf van Rommelgem wilde zalm gaat tellen in de Noordzee. Maar is die m’neer Wiebeli… Wobbel wel zuiver op de graat?

robbedoes ijzerlijm

Tegen wil en dank gaan Robbedoes en Kwabbernoot dus weer op avontuur en ook dit tweede album van de reeks Robbedoes Special door Marc Legendre en Charel Cambré hebben we met veel plezier gelezen. Na het geslaagde eerste deel maken ook andere bekende gezichten uit de rijke Robbedoes-cast hun opwachting in de reeks, zoals de gedreven journaliste IJzerlijm en Wiebeling, de snode neef van Kwabbernoot. Het is een blij weerzien dat enigszins compenseert voor het feit dat het verhaal er niet echt in slaagt om het vorige deel te overtreffen: soms verloopt het wat warrig, wat hak-op-de-tak.

Een eigen canon voor Robbedoes Special

Aangenaam verrast werden we wel door het feit dat de albums, die telkens wel een afgerond avontuur vertellen, toch een onderlinge cohesie vertonen en voortbouwen op elkaar, waardoor Robbedoes Special nu al een eigen canon opbouwt. De uitvinding die de graaf van Rommelgem in het vorige deel deed, speelt ook in dit verhaal een rol van belang en we zien ook de lappenpop en Pietevogel, het gevederde huisdier van de graaf, terug. Het maakt de setting zoveel rijker.

robbedoes poppemie

Net een kerstkaart

Dankzij het charmante tekenwerk van Cambré lééft die setting ook. Een drukke winkelstraat, kinderen die op de stoep een sneeuwman maken, een gezellig ouderwetse bakkerij, een knusse kerstmarkt… Het plan van Wiebeling zit vol gezellige tafereeltjes die je meteen in de kerstsfeer brengen. Toeval dat Cambré dit jaar ook de kerstkaart van Ballon Media tekende met personages van Robbedoes? Ik dacht het niet.

robbedoes sfeer

Hoewel we het eerste deel een beetje beter vonden, is Het plan van Wiebeling nog steeds een erg geslaagd album. Robbedoes Special charmeert door z’n vrolijke toon en we mogen hopen dat Legendre en Cambré nog heel wat albums voor ons mogen maken.

0