De nieuwste uitvinding van de graaf van Rommelgem zal de wereld veranderen, maar er zijn kapers op de kust. Het kleinood moet veilig naar de Azuurkust gebracht worden. Een taak die op het lijf geschreven is van Robbedoes… en zijn gezinnetje?!

Schrijver: Marc Legendre
Tekenaar: Charel Cambré
Uitgever: Dupuis
Aantal pagina’s: 48
Winkelprijs: € 6,95
Verschijningsdatum: 31 mei 2017

Dolle trip naar het zuiden

Het blijft een vaste waarde in de stripwereld: de gekke professor met de geniale uitvindingen. Onze goede vriend, de graaf van Rommelgem, zit met een ei. Zowel letterlijk als figuurlijk. Zijn nieuwste creatie is een eivormig artificieel brein dat de menselijke intelligentie doet verbleken.

Robbedoes special 1

Het potentieel is overduidelijk… ook voor heren met minder nobele bedoelingen. Rondom het kasteel van Rommelgem wemelt het intussen van vreemde snuiters van bedenkelijk allooi die het ei willen buitmaken voordat de graaf er het congres in het Franse Saint-Toupee mee kan bereiken. De vrienden bedenken een gewiekst plan en Robbedoes zal het ei naar Saint-Toupee brengen, vergezeld door een pittige blondine die graag eens een pijpje rookt en een poppetje van een kind. Die reis verloopt uiteraard niet van een leien dakje…

Robbedoes naar de roots

We moeten er eerlijk over zijn: het verhaal is weinig spectaculair. Er zijn geen mindblowing plottwists, geen franjes… Maar dat is eigenlijk ook absoluut geen probleem. Het opzet van Legendre is een Robbedoes-verhaal naar de geest van Franquin, die dan misschien wel niet de geestelijke vader van de piccolo was, maar toch zeker z’n bekendste schrijver en tekenaar. Een goede, ouderwetse familiestrip waar jong en oud van kan genieten, dus. En daar slaagt hij glansrijk in. Veel van het leesplezier van deze strip vloeit voort uit de interactie tussen Robbedoes en het opvliegende juffertje dat hem vergezelt.

Robbedoes special 2

Ouderwets mag je overigens ook best letterlijk nemen. Het hele album ademt een typisch jaren 60-sfeertje uit. Let maar eens op die oude, krakkemikkige ziekenhuisbedden, de traditionele treincoupés en de bakelieten telefoons.

Ook tekenaar Charel Cambré doet z’n uiterste best om, uiteraard met een eigen accent, de klassieke Franquin-stijl te benaderen. Ook hij slaagt erin met vlag en wimpel. Het mag overigens opmerkelijk genoemd worden hoeveel registers Cambré aan kan, als je weet dat hij momenteel switcht tussen de meer realistische grittyness van De Kronieken van Amoras, de karikaturen van Filip van België en deze Franquiniaanse Robbedoes Special, en toch in elk zijn eigen, uiterst herkenbare stijl binnensmokkelt. Ik denk dat dit tweetal ondertussen wel het succesvolste stripteam van Vlaanderen (en El Hierro) van het moment genoemd mag worden.

De jongste telg van de familie

De heren Legendre en Cambré leveren bovendien in meer dan één opzicht bijzonder werk. Robbedoes Special is immers een exclusief Vlaamse reeks. Dat is best uniek, gezien Robbedoes, die over de taalgrens beter bekend staat als Spirou, toch vooral in Franstalige gebieden erg populair is. Een stoute jongensdroom werd waarheid: het is de eerste keer in 79 jaar dat Vlamingen het personage in handen nemen. Wil dat zeggen dat er een einde aan het Franstalige tijdperk is gekomen? Geenszins. Robbedoes Special zou, als het aanslaat, een aparte reeks worden, die gewoon naast de reguliere reeks verschijnt. Dat is wederom niet erg opmerkelijk, als je weet dat er ook nog Robbedoes door… en De kleine Robbe zijn… En er ook nog spin-offs rond het personage Zwendel en Robbedoes als superheld “Supergroom” in de pijpleiding zitten. Je hoort het: Robbedoes is eigenlijk ontzettend populair. Alleen weten wij Vlamingen dat eigenlijk nog niet zo goed. Maar daar zullen Marc Legendre en Charel Cambré ongetwijfeld verandering in brengen.

Persco 3 copyright Ballon Media

copyright Ballon Media

Kan je de aanpak van Marc Legendre en Charel Cambré wel smaken? Lees dan ook:

7 Ongecompliceerd

In een tijd waarin spin-offs, makeovers, reboots van stripreeksen schering en inslag zijn, kan je er altijd op rekenen dat Marc Legendre weet waar hij mee bezig is. Samen met zijn trouwe trawant Charel Cambré levert hij een eenvoudig doch vermakelijk Robbedoes-avontuur af, geheel in de geest van Franquin.

• Tekenstijl 7
  • Sfeer 8