Terwijl mysterieuze zwarte champignons als paddenstoelen uit de grond schieten en een nieuwe kunststroom z’n opwachting maakt, loopt Robbedoes een oude bekende tegen het lijf. Hem, zijn dochter en Borneo, een wel erg getalenteerde orang-oetang…
Schrijver: Zidrou
Tekenaars: Frank Pé
Uitgever: Dupuis
Aantal pagina’s: 92
Winkelprijs: € 9,50
Verschijningsdatum: 4 november 2016

De immer idealistische Robbedoes kapt ermee! Nadat de hoofdredacteur van Humo beslist dat zijn kritisch stuk over de repercussies van de nieuwe dam op de fauna en flora van Palombië dringend afgezwakt moet worden, dient hij z’n ontslag in. En zo is Robbedoes nu ineens een held zonder werk. Net op tijd om met Wildy, de dochter van zijn oude kennis Noë, opgescheept te worden. Diens people skills zijn helaas niet al te denderend. Neen, Noë werkt liever met dieren. Zijn act voor Circo Mondo is ronduit spectaculair, niet in het minst door het talent van Borneo, de kunstzinnige orang-oetang. Helaas is dat talent niet onopgemerkt gebleven en ligt ook nu weer de menselijke hebzucht op de loer.

het-licht-van-borneo-brussel

Het licht van Borneo is de Belgische strip op z’n best, de reden dat het stripverhaal zonder enig gewetensbezwaar als negende kunst geroemd mag worden. Zidrou verzorgt het scenario van deze Robbedoes door… en vertelt een verhaal dat in zijn toon een delicaat evenwicht vindt tussen jeugdige vrolijkheid en maatschappijkritische diepgang. Ook het belang van familie, een thema dat we bijvoorbeeld al in z’n reeks Mooie Zomers zagen, komt aan bod.

het-licht-van-borneo-familie

Zidrou draait al heel wat jaartjes mee in het milieu, zoals iedereen die ooit Dokus de leerling heeft gelezen in het lager onderwijs allicht wel weet, maar het kinderlijke enthousiasme dat de man begeestert is na al die tijd nog niet geminderd. Het licht van Borneo bevat zowat alle elementen die we in typisch Belgische strips verwachten: een idealistische held met een diertje en een grappige sidekick, een excentrieke geleerde met wonderlijke uitvindingen en een flinke portie mysterie en avontuur.

het-licht-van-borneo-rommelgem

Als we al een punt van kritiek mogen leveren, is het dat de hele verhaallijn rond de graaf van Rommelgem en de mysterieuze, allesoverwoekerende zwarte paddenstoelen nogal overbodig aanvoelt en niet echt een bevredigende afloop kent. Dit album had perfect zonder deze subplot gekund, maar vermoedelijk wilde ook het duo achter Het licht van Borneo de kans grijpen om hun eigen versie van dit geliefde personage te creëren.

Dat het tekenwerk van Frank Pé spectaculair beloofde te worden, konden we je al in september vertellen. Op het Stripfeest in Brussel gaf hij bezoekers alvast een voorproefje op het album door live een ontzagwekkende wandschildering te maken.

robbedoes-borneo-frank

Net als het verhaal zijn de tekeningen jeugdig en kleurrijk. Op bepaalde momenten, en dan vooral bij Dokter Follikel, doet de stijl van Frank Pé heel erg denken aan het tekenwerk van Janry, die vroeger samen met Tome de Robbedoes-albums neerpende. Maar waarmee Frank Pé ons echt met verstomming slaat, zijn de geschilderde dieren, in het verhaal van de hand van een mysterieuze zooïstische schilder. Na de nogal… aparte tekenstijlen van Tehem (Pas op, Robbedoes!) en Benoit Feroumont (Kwabbernoot gaat trouwen) wordt het nieuwste deel van Robbedoes door… getekend in een traditionelere stijl. Met vlag en wimpel geslaagd, wat ons betreft.

Het licht van Borneo is een erg traditioneel stripalbum en eerlijk gezegd: we hadden het niet anders gewild. Het plezier en enthousiasme waarmee Zidrou en Frank Pé hun stiel uitoefenen spat van de pagina’s. Een meeslepend verhaal en fantastisch tekenwerk. Wat kan een mens zich nog meer wensen.

8 Beestig goed

Het licht van Borneo is de Belgische strip op z'n best: vrolijke en kleurrijke tekeningen, een verhaal met diepgang en een avontuurlijk gevoel. Zidrou toont voor de zoveelste keer zijn kunnen als verteller terwijl Frank Pé ons trakteert op verbazingwekkend tekenwerk

• Tekenstijl 8
  • Sfeerschepping 8