De sinistere Urbas B’hal heeft Merlijn en de zevende scherf eindelijk in handen en staat op het punt zijn meester Golgorath op de wereld los te laten. Zullen Red en Celeste zijn duivelse plannen kunnen dwarsbomen? Bloed is de sleutel!

Schrijver: Steven “Lectrr” Degryse
Tekenaar: Steven “Stedho” Dhondt
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
Aantal pagina’s: 56
Prijs: € 7,99
Verschijningsdatum: 6 december 2017

Merlijn en B’hal, de ultieme confrontatie

Zeven scherven, van zeven magiërs. Door de scherven te verzamelen en de sleuteltablet weer samen te stellen, zou de monsterlijke Golgorath zijn gevangenis kunnen ontsnappen en het einde der tijden inluiden. Althans, dat dácht Urbas B’hal. Maar hoewel hij alle scherven én de magiër Merlijn in handen heeft, gebeurt er niets. De sleutel zelf is echter met een allerlaatste bezwering vergrendeld. Biedt dit oponthoud John Rider de kans om met de hulp van Celeste te ontsnappen uit de toren van B’hal Inc. en de oude goochelaar Merle te redden?

urbasbhal

Straf slot

Lectrr en Stedho bevestigen hun vakmanschap in dit derde en laatste deel. Het verhaal blijft spannend tot aan het einde en vooral de kwaliteit van de personages valt op. We zijn oprecht met Celeste en Red begaan. Zelfs tweederangshandlangers als Katz en Kramer, die we anders snel zouden vergeten, krijgen memorabele momenten. De scène waarin B’hal vloekend en tierend tekeer gaat in het Vaticaan, is ronduit huiveringwekkend en cementeert hem als een van onze favoriete stripschurken van de laatste jaren. Vreemd genoeg komt de wrede CEO met een voorliefde voor het occulte vaak dreigender over dan de hellevorst waar hij op gebaseerd is: van Bahaal, die vaak al vluchtte wanneer hij de fee Galaxa nog maar van ver zag aankomen, waren de scherpe kantjes toch al even af. Het enige personage die in dit derde deel wat minder indruk maakt, is John “Red” Rider zelf. Na de diepgang die hij in Teufelsberg kreeg, lijkt hij nu weer een beetje oppervlakkiger en bovendien voelt het soms een beetje aan alsof hij een tweederangsrolletje speelt in z’n eigen verhaal: B’hal, Merlijn en zelfs Celeste komen prominenter op het voorplan.

Verder valt nog steeds het enorme oog voor details op. De verslavingen van Merlijn worden op een geloofwaardige manier verklaard en ook nu weer barst het in Het huis Merlijn van de verborgen knipogen en easter eggs. Zo zien we op de beelden van de bewakingscamera drie wel erg louche figuren de pandjeswinkel binnenkomen en heeft de verboden sectie van de Vaticaanse bibliotheek bijzonder schadelijke lectuur in de boekenkasten staan.

Het einde is typerend voor Red Rider: er wordt niet voor clichés gekozen en er wordt een beetje moeite van de lezer verwacht. Sommige lezers zullen dit maar niets vinden en zullen terugplooien op eenvoudigere lectuur. Het is, toegegeven een acquired taste, maar laat de deur wel open voor toekomstige verhalen in de setting.

Het einde van het experiment

En daarmee zit de Red Rider-trilogie er alweer op. Bij wijze van experiment werden in ijltempo drie delen op de lezers losgelaten, waarbij één van de meest iconische stripfiguren van Vlaanderen in een hedendaagse context vertaald werd. Gewaagd, zowel inhoudelijk als op marketingvlak. Over verkoopcijfers beschikken we niet, waardoor we geen uitspraak kunnen doen over de gevolgen van het snelle releasetempo. Over de inhoud kunnen we ons wel uitspreken: Lectrr en Stedho, begeleid door visionair Johan De Smedt, zitten er met deze moderne interpretatie van de Rode Ridder boenk op.

merlijng

“Lef en liefde” waren volgens Geert De Weyer de essentiële ingrediënten bij het moderniseren van stripklassiekers, en beide spatten er in Red Rider vanaf. Je ziet dat de makers zich rot geamuseerd hebben, en dat werkt toch bevorderlijk voor de leeservaring. Red Rider is géén product van de befaamde Wolfpack, maar wel heel erg indicatief voor de werkwijze en stijl van het collectief, waar ook Stedho en Lectrr zelf deel van uitmaken. Na J.Rom en Fanny K. hadden we enige twijfels bij de nieuwe richting die Standaard Uitgeverij was ingeslagen met de stripklassiekers in hun fonds, maar Red Rider toont hoe het ook wél kan en kan, wat ons betreft, wedijveren met de succesreeks Amoras. Scenarist Lectrr vertelde me dat hij nog ideeën genoeg had om een nieuwe cyclus mee te vullen en we kunnen alleen maar hopen dat Stedho en hij die kans krijgen. Laat dus personages als Demoniah, Galaxa, Mordred en de ridders van Horst maar komen.

Meer Red Rider? Hoe sneller, hoe liever!

Meer lezen over Red Rider? U vraagt, wij draaien:

8 Meer!

De Red Rider trilogie kent met Het Huis Merlijn een bevredigende afloop, hoewel niet alle losse eindjes aan elkaar geknoopt worden. Maar goed, in het echte leven gebeurt dat ook niet. Stedho en Lectrr swingen de pannen van het dak en als we al kritiek moeten uiten op hun werk, is het dat deze dolle rit er alweer op zit.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 8