In de lijst van historische beroemdheden van het magazine TIME prijkt Napoleon op de tweede (of naargelang je geloofsovertuiging eerste) plaats. Het is dan ook meer dan terecht dat het levensverhaal van de grote kleine keizer onder de loep wordt genomen in deze driedelige stripreeks van Daedalus.

Schrijver: Noël Simsolo
Geschiedkundige: Jean Tulard
Tekenaar:  Fabrizio Fiorentino & Alessia Nocera
Uitgever: Silvester
Aantal pagina’s: 48
Winkelprijs: € 7.95 (SC) / € 17.95 (HC)
Verschijningsdatum: 23 juni 2017

Le Petit Corporal voor de vrienden

Weinigen hebben zoveel bereikt in hun leven als deze kordate koppigaard. Napoleon werkte zich gedurende zijn leven op van buitenstaander tot generaal, tot consul en uiteindelijk tot Keizer van Frankrijk. Waar ging zijn loopbaan echter van start? Voor het antwoord op die vraag keren we terug naar het jaar 1769. Ergens op de prachtige rots Corsica floept meneer Bonaparte op de wereld tevoorschijn. Dankzij de vriendjespolitiek van zijn vaders wordt hij toegelaten tot een militaire school waar hij de kneepjes van het vak leerde. In dit eerste album legt Simsolo de focus op zijn beginjaren. We volgen zijn campagnes in Frankrijk, Italië en ten slotte ook Egypte, waar Napoleon van een kale kermis thuiskomt.

Het verhaal wordt deels verteld vanuit het perspectief van de heer Bonaparte zelf, voorgelezen uit een perkamenten brief. Het andere gedeelte is wanneer het Directoire (de grote vijf piefen die heer en meester waren gedurende de Franse Revolutie) over hem praat. Soms met trillende stem, andere keren met irritatie en woede, maar ook vaak met verwondering.

Net zoals Vercingetorix  is de dialoog vooral functioneel. Napoleons vriend Bourrienne weet wel wie Désirée is, maar voor de lezer maakt Simsolo het even duidelijk wie deze vrouw precies is. Op zich is dit handig, want we krijgen namelijk maar drie albums om meer te weten te komen over het leven van de keizer. Er wordt weinig aandacht gespendeerd aan de pracht en praal van woorden. Enige uitzondering hierop is wanneer Bonaparte een opwindende toespraak geeft aan zijn manschappen.

Twee stijlen door elkaar

Napoleon is overduidelijk een handgetekende strip. Fiorentino heeft puik werk geleverd: alle personages zijn mooi ontworpen, de locaties zijn prachtig en de actiescènes voelen explosief aan. Je kunt de spanningen op de veldslagen voelen. De inkleuring is dan weer niet echt consistent. Je hebt prachtige panorama’s die aanvoelen als een aquarel, maar het grootste deel oogt als een digitale inkleuring. Een vreemde keuze, maar de tekeningen zijn grotendeels aangenaam voor het oog.

Ook het schaduwwerk werd op twee verschillende manieren benaderd. Enderzijds is er het lichte schaduwwerk, waarbij de donkere afdruk van personages tegen de muren danst. Soms worden delen van personages compleet in het donker van de nacht verstopt, iets waar ik van hou. Maar dan zijn er helaas ook voorbeelden waarbij het originele lijnenwerk geen extra toets van het kleurendepartement kreeg. Deze kribbels zien er soms uit alsof ze recht uit het schetsboek van een tiener komen.

7 Goede start

Het eerste deel van Napoleons levensverhaal voelt historisch accuraat. Het tekenwerk is een beetje een mengelmoes van stijlen maar is desondanks vrij mooi om te aanschouwen. Ik kijk alleszins uit naar deel 2 en 3

• Tekenstijl 7
  • Sfeer 6