Een masker dat de drager enorme krachten geeft waarmee hij zijn wildste dromen kan vervullen? Waar hebben we dat nog eerder gezien? Ah juist! Maar de enige tijdreis die we hier als lezers ondernemen, is de flashback die ons naar Fudo’s jeugd voert

Schrijver: Saverio Tenuta
Tekenaar: Saverio Tenuta
Uitgever: Silvester
Aantal pagina’s: 48
Winkelprijs: € 16,95 (HC)
Verschijningsdatum: maart 2017

No one cared who I was until I put on the mask

Beginnen doen we in het jaar 283. We kijken uit over een prachtige Japanse stad aan de voet van een kolossale berg met ingebouwd paleis. Twee beschonken mannen zitten met een glaasje sake te morren over de aankomende trouw van hun shogun, en of er iemand het zal wagen om een mes tussen de schouderbladen van hun heer te planten. Doorheen de straten baant een gewelddadige clan krijgers zich een weg naar het lokale badhuis. Aan het hoofd staat niemand minder dan Fudo. Zijn gezicht lijkt als twee druppels water op de maskers die een oude man aan zijn kar had hangen…

Daarvoor reizen we even terug naar zijn prille begin. De kleine Fudo kruipt doorheen de restanten van een verwoest schip. Zo ver het oog reikt ziet hij dood en verderf. De stank van rottende lijken overvalt hem. Uit de reusachtige kliffen is een opening. Hieruit steekt een vreemde opengebroken tombe met daarin een gezichtsloze overleden demon. Voor de voeten van de jongeman ligt een gebarsten masker.

Met de zegen, of vloek, van dit masker neemt hij zich een alter ego als Oni aan, een Japanse trol. Dit masker gebruikt hij vervolgens om zijn zus te redden uit de handen van de sadistische zoon van de lokale heerser. Hiermee zet hij ook alle rampzalige gebeurtenissen in gang.

In de korte introductie komen we meer te weten over de Fudo van nu, en juist wanneer er nog meer vragen en mysteries naar boven begonnen te borrelen in mijn schedelpan, maakte Tenuta een overgang naar de jeugd van de jonge krijger. Zo kan Tenuta de overgang maken naar Fudo’s jeugd en de dramatische ontwikkelingen die toen plaatsvonden. Vervolgens eindigt het album met een bevredigend open einde met vragen die in toekomstige delen een antwoord gaan krijgen. Het oorsprongsverhaal dat Tenuta hierin vertelt is simpel doch interessant. Het is een variatie van de overbekende heldenreis zoals je al zoveel keer eerder las. Niet slecht, maar ook niet ongelofelijk opwindend. De show wordt dan ook grotendeels gestolen door de prachtige tekenstijl.

Bloedmooie plaatjes

Het Masker van Fudo is een van de mooiste strips die ik in lange tijd las. De strip heeft echt zijn unieke stijl die je alleen maar terugvindt in andere werken van Tenuta.

Graag leg ik even de klemtonen op de geweldige inkleuring en het fantastische gebruik van schakeringen dat je doorheen de album ziet. Dit valt echter het meeste op bij de personages, waarbij je op graduele wijze de lichtinval ziet veranderen op hun gezichten. De manier waarop Tenuta zijn omgevingen tekent is ook heel speciaal. Alles is heel gedetailleerd, en opnieuw afgewerkt met excellente kleurschakeringen.

Doorheen het verhaal zijn er ook een paar meer actievolle en bloederige scènes, waarin je echt de pijn kunt voelen van de slachtoffers. Als topper heb je in het begin de hierboven vermelde zoon van de nobele man. Met één welgemikte zwaai met een splinterige tak slaagt Fudo erin om z’n neus er in één slag af te meppen. Deze gewelddadige scène’s worden extra in de verf gezet door de expressieve geluidseffecten die heel precies overbrengen wat Tenuta bedoelt.

Na het voorgerecht komt natuurlijk de hoofdschotel

Nu ik de origine van Fudo te weten ben gekomen in dit eerste deel, ben ik enorm benieuwd naar het hoofdverhaal dat zich gaat ontwikkelen in het tweede en derde deel. Ik verwacht geen enorme plottwists of revolutionaire verhaallijnen. Als hij echter dezelfde kwaliteit van tekenstijl kan behouden, sta ik zeker in rij voor komende delen.

• Lees je liever meer historisch correcte strips over Japan (maar niet al TE correct): William Adams, Samoerai
  • Als je liever iets wilt lezen over de Byzantijnen kun je anders deze eens proberen: Maxentius
  • Of anders liever iets over de Romeinen? Roma
8 Pareltje

Het eerste deel in deze nieuwe reeks in het universum van De Scharlaken Wolken stelt allesbehalve teleur. Fudo zijn lijdensweg is lang en pijnlijk en legt een goede basis voor bloederige wraakacties. Tenuta's tekenstijl is adembenemend mooi.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 9