Ze zijn terug! De onfortuinlijke, helaas maar al te sterfelijke en o zo grappige goblins! Maar zullen we wel nog lang van deze hilarische gagreeks kunnen blijven genieten als ze steeds met bosjes sterven? Is de opvolging nog wel verzekerd?
Schrijver: Tristan Roulot
Tekenaars: Corentin Martinage
Uitgever: Silvester
Aantal pagina’s: 48
Winkelprijs: € 6,95 (softcover)
Verschijningsdatum: 5 oktober 2017

Op deze vragen krijgen we in dit album een antwoord – niet dat we ze ons stelden -, want eindelijk komen we te weten waar kleine goblintjes vandaan komen – niet dat we dat wilden weten! Het sterrenbeeld Everzwijn staat weer in het huis van Venus, en dat betekent dat de everzwijngod zijn onbeholpen volgelingen een heel bijzondere gunst schenkt: ieder vrouwtje dat vannacht door een goblin bevrucht wordt, zal het leven schenken aan een klein, groen goblin-hummeltje. Je weet wat dat betekent. Het is tijd voooooooorrrrrrr:

NACHT DER VERLEIDING

Elke goblin speelt zijn eigen troeven uit. De uitverkorene heeft z’n wilde blonde manen, de temmer zijn, eh, dierlijke charmes en Goblin Hood, die ook in dit album weer met de gewiekste handelsreiziger te maken krijgt, blijkt een heuse gentleman te zijn. Met zulke passionele minnaars kan het niet anders dan dat het dorp ’s morgens krioelt van de kleintjes… toch? TOCH?!

Met dit tweede album bevestigt Goblins wat we er in het vorige album al van vonden en scoren de groene mannetjes een mooie twee op twee. Intussen wordt het duidelijk dat we bepaalde personages steeds opnieuw zullen blijven tegenkomen, en dat schept eigenlijk toch wel een band. Je zou bijna sympathie voor ze gaan krijgen. Bijna.

goblins2

Wat daar ook aan bijdraagt, is dat er zich ditmaal echt een stevig verhaaltje ontwikkelt. De gags zijn er ook nog steeds, maar door verhaallijnen als de “XXste nacht der verleiding: de goblins in operation seduction” overstijgt Goblins toch wel het niveau van een gewone gagreeks. Dat neemt niet weg dat de gags zelf ook nog steeds oerdegelijk zijn en het gratuite geweld tegen de groene pechvogels onverminderd doorgaat. Reuzenpoppenkast met goblins als poppetjes? Effectief zo pijnlijk als het klinkt. Gelukkig zijn ze aan het begin van het volgende deel wellicht alweer hersteld.

goblins

Wat we van het vorige deel vonden, lees je op:

8 Gieren

Het tweede deel van Goblins moet qua hilariteit absoluut niet onderdoen voor het eerste. De lotgevallen van de onfortuinlijke groene mannetjes zijn zonder enige twijfel de grappigste gags die de laatste jaren op ons zijn losgelaten.

• Verhaal 9
  • Tekenstijl 8
  • Sfeer 9