Vlaamse stripklassiekers moderniseren. Dat is de richting die Standaard Uitgeverij uit wil met haar geliefde patrimonium. Fanny K. ligt mee aan de basis van dit  initiatief. Maar of dat ons vertrouwen voor de toekomst inboezemt?
Schrijver: Toni Coppers
Tekenaars: Jean-Marc Krings
Uitgever: Standaard Uitgeverij
Aantal pagina’s: 48
Winkelprijs: € 6,99 (softcover)
Verschijningsdatum: 12 april 2017

Fanny Kiekeboe, die net naar Antwerpen is verhuisd, had nooit kunnen voorzien dat er op haar verlovingsfeest gebeurtenissen in gang gezet zouden worden die haar leven ingrijpend zouden veranderen. En dan heb ik het niet over het feit dat ze zich verloofde met Pieter, haar aanstaande met losse handjes en een all-around douchebag, want dat had ze volgens mij al wel eerder kunnen weten. Neen, ik heb het over Naomi, Fanny’s vriendin die op het feestje een wel erg verwarde indruk maakte en blijkbaar op de hoogte was van de louche zaakjes waar haar man Paul bij betrokken was, kennis die haar duur te staan zou komen.

Klinkt als het veelbelovende begin van een nieuwe crimi-reeks met in de hoofdrol Fanny Kiekeboe, de natte droom van het Vlaamse stripverhaal. Helaas, niets is minder waar. In plaats van een spannende crimi, krijgen we vooral een cringeworthy verhaal over huiselijk geweld, overgoten met een sausje vrouwonvriendelijkheid waar de èchte Fanny Kiekeboe een hartgrondige hekel aan zou hebben. Want wie de hoofdrol ook moge spelen in dit verhaal: het is niet Fanny.

We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de naam “Fanny K.” slechts op een verder nogal kleurloos personage is geplakt om geen enkele andere reden dan om een middelmatig scenario te doen verkopen door het de nodige star power te geven. Dat dit personage Fanny heet, geeft de strip immers geen enkele andere meerwaarde. Een nieuw personage, een onbeschreven blad, was misschien zelfs wenselijker geweest. Dan had ik tenminste al niet de helft van m’n recensie moeten gebruiken om te zeggen dat deze blondine, die als een verliefd kalf alle mishandeling van haar verloofde slikt en hem op de koop toe nog beschermt, in geen enkel opzicht lijkt op het katje om niet zonder handschoenen aan te pakken zoals we haar kennen uit De Kiekeboes. Als ze al verzet biedt, komt dat maar redelijk pro forma over, een onovertuigende poging om de lezers te overtuigen dat dit wel werkelijk Fanny Kiekeboe is.

Fanny K huiselijk geweld

Soms, héél soms, kan een slecht scenario nog gered worden. Als het tekenwerk je van je sokken blaast, ben je wellicht sneller geneigd de tekortkomingen van het verhaal een beetje door de vingers te zien. Helaas, ook die saving grace wordt Fanny K. ontzegd. Het tekenwerk van Jean-Marc Krings is duidelijk van de Belgische school en doet op z’n beste momenten wel eens aan Soda denken, maar de primus van de klas is hij overduidelijk niet. Gezichtsuitdrukkingen voelen vreemd aan, de vrouwelijke proporties…. soms buiten proportie. Maar je weet zeker dat er iets goed fout is als de ogen van iemand die geschokt naar een dokter luistert, even doods zijn als die van de dame die zonet overleden is.

fanny k pieter

Een slecht album is niet onvergeeflijk, een slechte visie wel. Zoals Johan De Smedt ons onlangs in een interview vertelde, lagen er enkele strips aan de basis van het Wolfpack-project dat gaat proberen Vlaamse stripklassiekers te moderniseren. Het succesvolle Amoras is daar één van, maar evenzeer de absolute miskleun die J.Rom was. Ook Fanny K. diende als inspiratie voor de Wolfpack, waardoor de balans overhelt naar een kant waar wij persoonlijk geen fan van zijn. Met Amoras toonde de uitgeverij aan dat er originele, goede dingen gedaan kunnen worden met enigszins vastgeroeste reeksen, maar het lijkt of het succes van de reeks een vernieuwingsdrang in werking heeft gezet waar er maar wat geprobeerd wordt, om te zien wat blijft plakken en wat de volgende Amoras zal zijn. Red Rider, de nieuwe interpretatie van De Rode Ridder, maakt nog een kans. Maar Fanny K. zal het jammer genoeg alleszins niet zijn.

2 Rotzooi

We zeggen het niet graag, maar Fanny K. is een aanfluiting. Het is treurig om te zien dat Fanny, Vlaanderens meest vrijgevochten stripheldin, niet alleen in de strip zelf, maar ook door haar uitgeverij misbruikt wordt om een ondermaats scenario en dito tekenwerk met de nodige "star power" kracht bij te zetten. Waar is dat katje om niet zonder handschoenen aan te pakken gebleven?

• Verhaal 1
  • Tekenstijl 2
  • Sfeer 3