De vrouwen van Lian Ong review: Nederlands grootste stripmaakster herontdekt

De vrouwen van Lian Ong bevat de verhalen die eerder verschenen in de albums Stuifmeel en Fatale Vrouwen. Deze titels zullen niet iedereen wat zeggen, maar voor een redelijke groep stripliefhebbers is dit toch best wel een dingetje. Eind jaren tachtig brak Lian Ong door als stripmaker en wist vrij snel indruk te maken. En in 1999 verdween ze van het toneel om zich te wijden aan een nieuwe carrière als lerares Tai-Chi.

Schrijver: Lian Ong, Pieter van Oudheusden
Tekenaar:
Lian Ong
Uitgever: Sherpa
Aantal pagina’s: 96
Prijs: €35
Verschijningsdatum: 10 april 2019

(c)Sherpa / Lian Ong

De vrouwen van Lian Ong is vormgegeven als een oversized hardcover. Het grote formaat doet eer aan het tekenwerk van Ong en laat het in al zijn pracht en praal zien. Dat is nodig ook, want ze bouwt haar figuren uit de losse pols op. Ze lijken soms op te gaan in hun omgeving. Door het grotere formaat word je als lezer bijna uitgenodigd om jezelf in haar pagina’s te laten vallen. Alsof je figureert in een nieuwe versie van A-ha’s Take on me.

Ong speelt, ver voordat het trendy werd, al met de verwachtingspatronen tussen mannen en vrouwen. In de verhalen uit dit boek zijn de vrouwen de jager en de mannen de prooi. Nu de vrouwelijke blik op hen valt, zijn het de mannen die worden behandeld als lustobject en soms in al hun naakte kwetsbaarheid te kijk worden gezet. Heel confronterend als mannelijke lezer. Stiekem is het ook erg interessant om dat gevoel te ondergaan.

De blik van de vrouwen van Lian Ong begint als een koude douche en gaat over in een warm bad. Het is bijna jammer dat er relatief weinig materiaal in dit album staat. Het had geen kwaad gekund om nog wat langer in Ongs wereld te vertoeven. De bundel wordt nog afgemaakt met een dossier met daarin schetsen en interviewfragmenten.

Helaas werkt de overdadige luxe uitvoering van dit boek ook tegen deze titel. Wat dat betreft voelen de uitgevers bij Sherpa de tijdsgeest niet goed aan. Juist in een tijdperk waarin er meer aandacht komt voor het vrouwelijk perspectief komt Sherpa met dit veel te dure boek aanzetten.

Lian Ong was haar tijd ver vooruit en nu zullen vooral de mensen die in 1990 deze albums kochten weer dezelfde zijn die deze fraai vormgegeven kastporno aanschaffen. Een gemiste kans.

0