De Kronieken van Amoras 4: Gardavu! review – Kent u ze nog?

Gardavu! Kent u ze nog, de Zwarte Madam, ook gekend als de kwelgeest, de Kwade Hand? Met veel fanfare (of liever, een metalband) werd de terugkeer van een van de meest iconische schurken uit Suske & Wiske aangekondigd. Zal haar wraak zoet zijn?

Schrijver: Marc Legendre
Tekenaar: Charel Cambré
Uitgever: Standaard Uitgeverij
Aantal pagina’s: 56
Prijs: €7,99
Verschijningsdatum: 14 mei 2019

De donkere goochelshow Gardavu! is de theatersensatie van het moment. Voor een mentaal labiele en sociaal onaangepaste toverkol, heeft de Zwarte Madam haar leven al bij al vrij goed op orde. Maar het publiek is een wispelturige minnares, en als ze ooit wil doorbreken in the states, zal de Madam haar show heel wat spectaculairder moeten maken. Als een nietsvermoedende Lambik en Jerom met open ogen in haar armen komen gelopen, kan de Zwarte Madam haar geluk niet op. Een doorbraak in de showbizzsector combineren met zoete, zoete wraak? Die kans krijg je ook niet elke dag. Maar Sus en Wis ruiken onraad!

Een interessant verhaal, gekoppeld aan de terugkeer van een iconisch en geliefd personage uit de stal van Vandersteen als de Zwarte Madam, het klonk zo veelbelovend. Helaas duurt het niet lang vooraleer we Theofiel Boemerang de restanten van de androïde Diez zien ontdekken. De handige Harry repareert haar, en voor we het weten is het verwenste onding weer functioneel en wel, doet ze dingen. Waar de mysterieuze “Academie” aan het einde van de originele Amoras-cyclus nog een schemerachtig geheim was dat ons intrigeerde, hebben we er nu wel stilaan genoeg van gehad. Je krijgt immers niet het gevoel dat deze plotlijn, die reeds in de vorige Kronieken aan bod kwam, echt ergens naartoe gaat en wat erger is: ze steelt kostbare schermtijd van verhalen die wél oprecht interessant zijn.

De terugkeer van de Zwarte Madam werd met veel lawaai en metal aangekondigd © Standaard Uitgeverij

Of hoe intriest het is dat de Zwarte Madam, na een grootse promocampagne, een aan haar opgedragen nummer van de speciaal opgerichte metalband Amoras (eigenlijk Fleddy Melculy) en een waarlijk angstaanjagende coverafbeelding gedegradeerd wordt tot een nevenpersonage in haar eigen album.

Laat dat nog de redding van het album zijn. Als vanouds toont Cambré z’n metier en trakteert hij ons op dynamische actiescènes, gedetailleerde achtergronden en charmant vrouwvolk… en een ongelooflijk geloofwaardige Zwarte Madam. Des te groter is onze frustratie wanneer we vaststellen dat de kol in slechts 35 plaatjes van het hele album te zien is. Androïde Diez? 64, bijna het dubbele. Ik zoek spijkers op laag water, en daarbij ben ik wellicht geen haar beter dan de recensenten en criticasters die Cambré zelf in dit album zo vlijmscherp fileert. Maar toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat me als lezer iets anders werd beloofd dan ik gekregen heb…

0