Schrijver: Fabien Nury
Tekenaar: Thierry Robin
Uitgever: Dargaud
Aantal pagina’s: 144
Winkelprijs: € 24,95
Verschijningsdatum: 12 oktober 2016

“Aan alle leden van de partij… Aan alle arbeiders van de sovjet-unie… Het hart van Jozef Vissarionovitsj Stalin, de geniale wapenbroeder van Lenin, wiens levenswerk hij verderzette, de scherpzinnige leider van de communistische partij en van het Sovjet-Russische volk… klopt niet meer.”

Op 8 maart 1953 kreeg het Russische volk te horen dat hun leider, de dictator Joseph Stalin, overleden was. Het eigenaardige aan de officiële boodschap was dat hij al zes dagen eerder doodverklaard werd, op 2 maart. In die dagen tussen zijn overlijden en de aankondiging ervan, ontstond er achter gesloten deuren een ongeziene machtsstrijd tussen de nieuwe leiders van de Sovjet-Unie.

de dood van stalin

Scenarist Fabien Nury (Silas Corey) onthult een donker stukje geschiedenis waar weinig van op de hoogte zijn (of dat geldt toch voor ondergetekende). Nury baseert zich op slechts fragmentarische en tegenstrijdige kennis van de gebeurtenissen na de dood van de Russische leider om een verhaal te scheppen vol verraad en gruwelijkheden. De fictieve passages uiten zich vaak in te overdreven toevalligheden of symbolisme, wat dan wel weer bijdraagt aan de sfeer.

Het Centraal Comité, de overgebleven bestuurders van Rusland, maakt veel slachtoffers: Stalin zelf (die nochtans gered kon worden), zijn familie, het volk en het comité zelf. De historische personages worden duidelijk groter uitgebeeld dan ze echt waren, met geslaagde resultaten. Hoofdslechterik van dienst is Beria, de minister van Binnenlandse Zaken die koste wat kost aan de macht wil komen. Hij wordt tegengewerkt door de bijna goedaardige Chroestjsjov, maar het is duidelijk dat niemand er zonder bloed aan zijn handen vanaf komt.

Thierry Robin, de tekenaar van dienst, vertelt in het nawoord dat hij ooit de volledige biografie van Stalin in een stripverhaal wou gieten. Na enkele tevergeefse pogingen contacteerde schrijver Nury hem voor een samenwerking die volledig op het lijf was geschreven van Robin. Een duidelijkere afgelijnde versie van zijn droomproject. Ook het tekenwerk van Robin is scherp afgelijnd, vol karikaturale en hoekige personages. Zijn overvloed aan zwarte schaduwen zorgt voor dramatiek en neerslachtigheid.

de dood van stalin

7 Onthullend

De dood van Stalin is een knappe vertelling van een donkere bladzijde uit de Russische geschiedenis. De fictie van het verhaal valt soms te veel op, maar het is natuurlijk ook geen historische documentaire. Het is een strip die het moet hebben van zijn sfeer en verrassende onthullingen.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 7