Schrijver: nDurlie
Tekenaar: nDurlie
Uitgever: nDurlie
Aantal pagina’s: 82
Winkelprijs: € 12,50
Verschijningsdatum: 16 december 2016

Waarom ver zoeken als de inspiratie rondom je gewoon voor het grijpen ligt? Tot die conclusie moet ook nDurlie gekomen zijn toen ze in 2012 besloot de leukste momenten uit haar leven als webcomic te verstrippen. Vier jaar later vinden die eindelijk hun weg naar het bedrukte papier en bundelt nDurlie, in het echte leven ook wel eens Veerle Colle genoemd, de belevenissen van 2012 en 2013 in een eerste uitgave.

colle 3

In dit eerste deel maken we kennis met de belangrijke mensen in het leven van Colle, zoals haar familie, beste vrienden en baas… en niet te vergeten de huiskat, Tuur. Allemaal uit het leven gegrepen, maar toch verrassend geschikt als stripfiguren. Zij geven het leven van Colle bijna evenveel kleur als haar haardos, elk op haar of zijn eigen onnavolgbare manier.

colle 1

Colle specialiseert zich in de epiek van het dagelijkse leven. De situaties die ze op papier zet, zijn allemaal zo vreselijk herkenbaar: goede vrienden en hun eigenaardigheden, worstelen met de zoektocht naar werk en de liefde, liefhebbende maar ogenrollende ouders en een te duchten baas met een gouden hart. Hierdoor kan je perfect meeleven onze heldin en net dat is de grootste sterkte van deze strip. Verreweg de spectaculairste actiescène die in dit beeldverhaal te bespeuren valt, is Colle die met haar fietsje het verkeer van de Gentse binnenstad trotseert.

Colle seizoen 2012-2013 is en blijft natuurlijk een webcomic en een hobbyprojectje. nDurlie is een getalenteerde madam, maar geen professioneel illustrator. Maar dat hoeft ook absoluut niet, eigenlijk. Neen, net die eigen “huis”stijl is de enige die werkelijk past bij een stripverhaal over haar eigen leven.

colle 2

Wil je zelf de heerlijk alledaagse avonturen van Colle lezen? Dat kan! Haar allernieuwste wapenfeiten kan je lezen op www.facebook.com/Collepage. Toch liever een echte nDurlie in je boekenkast? Dat kan ook! Neem deel aan onze wedstrijd: like en comment op dit artikel, en wie weet win jij een exemplaar van Colle seizoen 2012-2013 met een leuke extra van de enige echte nDurlie!

7 Charmant

Het is niet velen gegeven, een eigen stripverhaal uitbrengen. En om dat stripverhaal dan nog eens over je eigen leven te laten gaan, daar zijn grote spreekwoordelijke cojones voor nodig. Akkoord, nDurlie tekent niet als een volleerd artiest, maar de eerlijkheid en authenticiteit die van de pagina's druipt is erg aandoenlijk.

• Tekenstijl 7
  • Sfeer 8