Broadway wist me binnen te halen door de cover en de setting. Wie houdt nu niet van het prachtige New York uit de roaring twenties? Maar denk ik daar nog steeds zo over na het omslaan van de laatste bladzijde?
Schrijver: Djief
Tekenaars: Djief
Uitgever: Silvester Strips
Aantal pagina’s: 48
Winkelprijs: € 16,95 (hardcover)
Verschijningsdatum: februari 2017

Eerlijkheid gebiedt me te vertellen: ik had nog nooit eerder gehoord van Djief. Een artiestennaam bestaande uit één lettergreep doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een minimalist. De spelling doet me dan weer denken dat het een Vlaming is. Google leert me dat ik er niet verder kan naast zitten. De man is een Franstalige Canadees en zijn werk zit bomvol details. Zo ook Broadway 1 – Een Straat in Amerika.

Zijn oog voor detail en sfeerschepping is wat deze strip in mijn ogen net zo geslaagd maakt. De beelden van Times Square, de auto’s, het interieur en zelfs de kapsels van de personages geven een perfecte – hoewel uiteraard geromantiseerde – visie van hoe het leven eruit zag aan het begin van de twintigste eeuw. Combineer dit met mooie filmische composities en je krijgt het gevoel dat je naar een film noir kijkt – niet zozeer door het thema, maar door de stilistische keuzes in zijn artwork.

De setting van het verhaal draait rond broers George & Lenny en hun cabaret, een erfenis gekregen van een overleden derde broer. We zien hoe de twee hun uiterste best doen om de droom van hun broer in ere te herstellen. Met vallen en opstaan, maar toch vooral met heel veel vallen. Het ziet ernaar uit dat alles wat ze proberen grandioos mislukt. Maar is er écht kwaad spel mee gemoeid?

Sfeerschepping in Broadway

De sfeerschepping in Broadway is fenomenaal

Andere drijvende kracht van het verhaal is Fanny (neen, niet de onlangs gemolesteerde Kiekeboe), een meisje met een goed hart dat droomt om het te maken op Broadway. Net als de broers heeft ook zij al behoorlijk wat tegenslag gekend maar haar eindeloos optimisme en naïviteit werken als een helende zalf in de harde wereld van de showbizz. Nadat ze tig keren de laan werd uitgestuurd omdat ze alweer een optreden naar de vaantjes hielp, belandt ze uiteindelijk in Chapman’s Paradise, het cabaret van George en Lenny. Ongetwijfeld zal ze een grote rol spelen in het vervolg van deze strip.

Broadway is namelijk het eerste deel in een tweeluik, waarvan we het vervolg in juni mogen verwachten. Ook al heb ik genoten van het eerste deel, ben ik nog niet helemaal overtuigd of ik het vervolg wel in huis zal halen. De tekenstijl is grandioos en prachtig, maar het verhaal mist iets unieks of origineel, dat tikkeltje extra dat ervoor zorgt dat het een plaats verdient in mijn boekenkast. Zonder te veel vrij te geven: ik vond de twist op de laatste bladzijde behoorlijk voorspelbaar en dat maakt het geheel nogal… braaf. Wat ironisch is omdat uitgerekend de wereld van het cabaret zich leent tot boeiende, gewaagde verhalen. Een stouter vervolg, graag!

7 Mag stouter

Broadway moet je gelezen hebben voor de mooie tekenstijl en prachtige sfeerschepping. Het is een boek dat je transporteert naar de Big Apple van weleer. Het New York waarin art deco-gebouwen als paddenstoelen uit de grond rezen en waarin showgirls droomden van een carrière op de bühne. Het verhaal is er eentje dat we al eerder gezien hebben en naar mijn mening iets te braaf blijft. Een iets stouter vervolg mag zeker.

• Tekenstijl 8
  • Sfeer 8