9 Tails: Chronicles of the Red Sphynx review – bijna goed

[columns][column size=”2/4″]De kickstarters voor 9Tails beginnen binnen te stromen. Op Geekster hebben we ruimschoots aandacht besteed aan deze titel en de kersverse uitgever Reboot Comics die erachter zit. Natuurlijk moet je dan als betrokken redacteur het goede voorbeeld geven en met je zuurverdiende centen een exemplaar aanschaffen.
[/column][column size=”2/4″] Schrijver: Leon Verhoeven
Tekenaar: Romano Molenaar, Ralf van der Hoeven, Johan Neefjes
Uitgever: Reboot Comics
Aantal pagina’s: 62
Prijs: €25
Verschijningsdatum: 1 juli 2021[/column][/columns]

Er zijn kosten nog moeite gespaard om hier een puik album van te maken. Qua vormgeving en uitvoering kan deze hardcover de concurrentie met de titels van gerenommeerde uitgevers ruimschoots aan. Als Kickstarter-backer krijg je er ook wat fraaie prints en een tweetal bladwijzers bij. De reguliere editie die je in de winkels gaat aantreffen, zal slechts een bladwijzer hebben.

Dit eerste deel bestaat uit drie verhalen die getekend zijn door drie verschillende tekenaars.

Waar ging 9 Tails ook alweer over?

Sinds het jaar 50 voor Christus loopt de Red Sphynx over onze aardbol. Ze is een geharde strijdster die bekwaam is in de meest exotische manieren om haar tegenstanders naar de andere wereld te helpen. Ze heeft ook negen levens. Zodra de Sphynx aan haar negende leven begint, wordt het tijd om een opvolgster te zoeken. Want er moet tenslotte altijd een Red Sphynx zijn om de mensen bij te staan.

©Reboot Comics

Dit album bevat drie verhalen die iets vertellen over de Red Sphynx . Deze verhalen worden getekend door drie verschillende tekenaars.

9 Tails als showcase

De opener wordt getekend door Romano Molenaar. Hij tekent het ontstaansverhaal van de verse Red Sphynx. De ontwerpen van zijn platen zijn magistraal. Zijn tekenwerk heeft alleen niet de scherpte die je van hem mag verwachten. Het ziet er verder wel oké uit, hoor, maar voor de lezer die zijn Amerikaanse werk niet kent is dit echt wennen.

Het tweede verhaal is getiteld The Legend of Bucksahot Boone en hiervoor reizen we naar het wilde westen. De actie wordt al snel gestolen door een heuse villain waardoor de Sphynx wat oppervlakkig is. Wat doet een Nederlandse vrouw in Amerika? Dat ga je hier niet leren. Het tekenwerk is magistraal. Ralf van der Hoeven pakt uit met een fijne stijl die voor een deel het werk van een titaan als Mike Ploog channelt maar vooral heel erg zichzelf is. Hopelijk krijgen we nog veel van hem te zien.

Dit album wordt afgesloten met een derde verhaal getiteld The Abomination of the Canal Lives. Het speelt in Amsterdam en er huist een monster in de grachten. Het tekenwerk is van Johan Neefjes. Hij publiceerde zijn eerdere titels voor de uitgever Hanabi, een samenwerkingsverband tussen Leeuwenhart en Uitgeverij Syndikaat.

©Reboot Comics

Als je zijn titels gemist hebt, dan ligt het niet aan jou. Ze zijn moeilijk te vinden. Deze titel zou echter zijn doorbraak kunnen bespoedigen. Zijn stijl draagt invloeden met zich mee van de nodige manga-tekenaars. Maar nu het zo is ingekleurd, herken je ook wel iets van een Dick Matena in zijn werk. Zijn plaatontwerp komt de wat dromerige sfeer ten goede.

De zwakste schakel

De vormgeving van het album en de tekenaars zijn goed gekozen. Helaas is het verhaal niet zo heel denderend. Het eerste verhaal kan nog wel, maar voor het tweede verhaal bijvoorbeeld ontbreekt er teveel context. Een betere introductie is geen overbodige luxe. Wat doet een Nederlandse vrouw in het Wilde Westen? Wie is de villain en waarom moeten we bang van hem zijn?

Het derde verhaal is nog een tandje erger. Er wordt beschreven wat je ook te zien krijgt. Heel af en toe werkt dat maar hier is het teveel. En Leon Verhoeven gaat zich hier te buiten aan Nijntje-poëzie. Het is leuk om jezelf aan mooischrijverij te wagen met zinnen als “Because I’m in the water, I can’t feel my tears“. Daar moet je toch wel de nodige technische vaardigheden voor hebben en die heeft hij nog niet.

Een laatste probleem dat louter en alleen te maken heeft met deze editie is de vertaling. De woorden zijn goed gespeld, maar een vertaling houdt meer in. Een goede vertaling heeft ook een ritme. Daar is hier geen sprake van. De teksten zijn steriel. Het is alsof je een handleiding leest voor je nieuwe wasmachine.

Het is ironisch dat Leon hier de zwakste schakel is. Het zou beter zijn als hij een ander in zou huren voor dit werk. Zijn kracht zit in het samenstellen van dit soort edities. Hij is meer een ideeënman dan iemand die het uit kan voeren. Als Leon een meer ervaren schrijver inhuurt (tip), dan is er best iets te maken van 9 Tails. Het concept is prima.

Laat het je verder niet belemmeren om meer te leren over Reboot Comics. Er staan heel wat spannende titels op stapel en zoals gezegd ziet dit album er wel goed uit.

0