Er ging een lichte siddering door veel comiclezers toen ze lazen wie de twaalfdelige miniserie Batman’s Grave gingen maken. Het duo Warren Ellis en Bryan Hitch kwamen weer bij elkaar om zich dit keer met Batman bezig te houden.

Schrijver: Warren Ellis
Tekenaar: Bryan Hitch
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: 8 oktober 2019

Volgend jaar is het 2020 en dat betekent dat de 21ste eeuw zijn twintigste verjaardag viert. En 20 jaar is lang genoeg voor het kweken van de eerste gevoelens van zeroes nostalgie. Warren Ellis en Bryan Hitch belichamen dat gevoel op comicsvlak. Dit duo gooide rond het jaar 2000 hoge ogen met de reeks The Authority. Hiermee herdefinieerden ze het superheldengenre voor de nieuwe eeuw. Kunnen ze deze magie doortrekken?

Je zou het bijna vergeten, maar de laatste jaren werd Batman vooral gedefinieerd door het schrijfwerk van Scott Snyder. Snyder is vooral bekend vanwege zijn voorliefde voor horror. Hierdoor kwam een belangrijke eigenschap van Batman een tijdlang niet uit de verf. Hij is nog altijd ’s werelds beste detective!

Batman's Grave spread

© DC Comics

In Batman’s Grave wordt vrij baan gegeven aan deze eigenschap! Alfred stuurt Batman tijdens een doorsnee avond naar een appartement waar twee mensen het alarmnummer hebben gebeld. Ze vertellen Bats dat een van hun medebewoners al een paar dagen niet buiten is gezien. Dat is niet zo gek, want de man is dood. En het lijkt erop dat het door een professional is gedaan. Op aanraden van Alfred besluit Batman om zich in te leven in de positie van het slachtoffer om vanuit dat standpunt de potentiële  moordenaar te vinden.

Intiem

Ellis en Hitch geven de lezer in de eerste pagina’s precies wat ze willen. Weidse shots van een Batman die in een rijkgevuld stadslandschap een stel boeven aframmelt. Daarna wordt de ruimte kleiner en kleiner.

Uiteindelijk speelt het mysterie in dit issue zich in het appartement van het slachtoffer af. En als je nog een stapje verder wil gaan, dan mag je ook zeggen dat het merendeel van het verhaal zich situeert aan de binnenkant van de schedel van Bats. Hitch kan hier een andere kant van zich laten zien. Zijn werk focust zich op het acteerwerk van de personages. Hierbij wordt hij geholpen door het subtiele inktwerk van Kevin Nowlan. Zie de close-up van Alfred voor een perfect voorbeeld hiervan.

Het verhaal is ook wat meer dan alleen een klassieke whodunit. Wat ook opvalt is de dynamiek tussen Alfred en Bruce Wayne die hier veranderd is. Alfred kruipt in de rol van de bezorgde vader die diep van binnen aanvoelt dat zijn zoon zich eerder in het familiegraf zal voegen dan hijzelf. Dat levert een onderhuidse spanning op die zachtjes gonst doorheen dit verhaal.

Dit is een heel ongemakkelijk eerste deel. Het is eng op een manier die we als lezer al een tijdje niet hebben gezien. En heel, heel menselijk.

8 Goed

In Batman's Grave nemen Warren Ellis en Bryan Hitch Batman terug naar zijn roots. Het is een detectiveverhaal met een ongemakkelijke menselijke component. En dat is lekker.