Marvel gaat met hun nieuwste event de geheimzinnige toer op, en dat loont.

Schrijver: Nick Spencer
Tekenaar: Mark Bagley & Scott Hanna
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 17 februari 2016

We zijn met z’n allen nog maar pas bekomen van Secret Wars, voornamelijk omdat de release van de issues heel veel vertraging opliep, en Marvel staat alweer klaar met een nieuw event. Naast het nieuwe Apocalypse-event dat alle X-Men-series samen zal brengen, komt er in de lente ook een vervolg op Civil War van de Avengers-reeksen (een slimme marketingzet gelijktijdig met de film uiteraard). We gaan ervan uit dat Avengers Standoff de opzet is voor Civil War II, een veelbelovende opzet daarbij!

We wisten vooraf niet veel over Avengers Standoff, behalve dat het plaatsvindt in een sinister stadje. En dat is op zijn minst gezegd verfrissend, want geef toe: de meeste Marvel-comics zijn even voorspelbaar als hun tegenhangers op het grote doek. In Pleasant Hill is niets wat het lijkt, en dat zal voor conflict zorgen tussen S.H.I.E.L.D. en de Avengers, waarbij deze keer niet de daden van de superhelden maar wel die van de overheid in vraag gesteld worden.

standoff1

Voor de verandering is dit ook eens een lijvig eerste Marvel-nummer die je niet op je honger laat zitten. Na de talloze plotwendingen verwacht je dat de comic ten einde is, en dan worden er nog 5 bladzijden aangeplakt. Een jammer neveneffect van het volgepropte issue is dat het mysterie minder lang duurt dan je gehoopt had. De introductie is ijzersterk en neemt daarna gas terug om bladzijden lang mysterieus te doen. Ook al wordt er veel opgeklaard, er blijven genoeg vraagtekens over (vooral voor mensen die de originele Civil War niet hebben gelezen).

Nick Spencer krijgt een pluim voor zijn opbouw, ook al verklapt hij meer dan hem lief is. De geheimzinnigheid zal waarschijnlijk achterwege gelaten worden om het politiek conflict uit te diepen. Tekenaar Mark Bagley zet het bedrieglijk stadje perfect neer, maar verder springt zijn tekenstijl er nooit echt uit, zoals ik eerder al eens ondervond. Het is netjes, maar nooit speciaal of spannend zoals een cross-over verdient.

standoff2

8.0 Veelbelovend

Nog een event, nog een cross-over. Maar Marvel komt gelukkig origineel uit de hoek en de laag geheimzinnigheid maakt het geheel compleet. Het conflict wordt ongetwijfeld groots en dat is veelbelovend voor de hoop reeksen die mee zullen draaien in deze cross-over.

• Tekenstijl 7.5
  • Verhaal 8.5
  • Sfeer 8