Met Astonishing X-Men krijgen de mutantenhelden eindelijk weer een titel die de moeite waard is.

Schrijver: Charles Soul
Tekenaar: Jim Cheung
Uitgever: Marvel
Verschijningsdatum: 19 juli 2017

Het RessurXion-event betekende een frisse start voor de X-Men met tal van nieuwe comics. Elke fan hoopte dat Marvel eindelijk weer goeie verhalen kon vertellen met de mutanten in de hoofdrol, maar de verse lading titels bleek van wisselende kwaliteit te zijn. Nu doet Marvel nog een poging met Astonishing X-Men.

Astonishing X-Men is de naam geweest voor verschillende X-Men-reeksen, met de bekendste daarvan die van Joss Whedon uit 2004. Whedons visie op de mutanten was de eerste comic van de X-Men die ik las en ik was meteen verkocht, net zoals vele anderen. Scenarist Charles Soule heeft met zijn nieuwe Astonishing X-Men dus grote schoenen te vullen. En dat lukt hem met verve.

De strip opent met een onzichtbare dreiging die één voor één telepaten uitschakelt. Ook Psylocke wordt het slachtoffer van de aanval, maar biedt weerstand en stuurt een psychisch signaal uit naar enkele X-Men. Logan, Rogue, Angel, Gambit en Bishop zijn de eersten die haar te hulp snellen. Ze moeten hun krachten bundelen om de kwaadaardige entiteit te verslaan die Psylocke ondertussen in een gigantisch monster heeft veranderd.

Soule heeft voor zijn Astonishing X-Men een team van mutanten gekozen met een donker verleden en die keuze zal ongetwijfeld leiden tot een donker verhaal. Het gevoel van een constante dreiging hangt al vanaf het begin in de lucht, maar Soule rekt die aanloop niet. Ongewoon voor een eerste nummer is dat de actie snel losbarst, waardoor de dikgevulde comic in een oogwenk uit gelezen is. Soule schrijft zijn personages even goed als zijn verhaalstructuur. De karakters zijn herkenbaar, meeslepend en hun samenwerking doet je uitkijken naar het vervolg.

Wie niet meer zal samenwerken na dit nummer, is Soule met tekenaar Jim Cheung. Elk nummer van Astonishing X-Men zal immers worden getekend door een andere artiest, wat alleszins niet helpt om in het overkoepelende verhaal gezogen te worden. In dit nummer levert Cheung topwerk af, zoals we van hem gewend zijn uit New Avengers: Illuminati en Young Avengers. De personages leven en de actie blaast je omver.

Astonishing X-Men #1 eindigt met een goeie ouderwetse cliffhanger, of twee. Wie Legion heeft gezien, zal er nog meer van kunnen genieten. En de toekomst zal uitwijzen of die tweede onthulling een goed verhaal kan opleveren.

8 X-eptioneel

Na de zoveelste teleurstelling hadden we het niet meer verwacht, maar de X-Men zijn terug. Meeslepender en groter dan ooit, Astonishing X-Men moet je lezen!

• Tekenstijl 8