In 1565 is er in Frankrijk niemand die je beter kan helpen met zaken die het begrip te boven gaan dan Nostradamus. Maar de oude meester is slecht te been en ziet zich dus genoodzaakt zijn drie leerlingen erop uit te sturen om in zijn naam mysteries op te helderen.

Schrijver: Raule
Tekenaar:
Juan Luis Landa
Uitgever: Dargaud
Aantal pagina’s: 48
Winkelprijs: € 7,95
Verschijningsdatum: 3 februari 2016

Angelique Obscura, Angulus Dante en Arthus Trivium werden alle drie door de oude astroloog grootgebracht alsof het zijn eigen kinderen waren. Hun trouw, discretie en vooral hun competentie staan buiten kijf. Met een mix van op ratio gestoelde wetenschap en andere… minder orthodoxe methodes, knappen zij in de reeks Arthus Trivium namens hun meester allerhande klusjes op als Nostradamus‘ eigenste Charlie’s Angels.

Arthus Trivium

Nostradamus, omringd door zijn engelen.

Maar op een zekere dag geraakt de meester ogenschijnlijk zelf verstrikt in een gevaarlijke situatie, wanneer er een vreemd pakketje met daarin twee beeldjes en een briefje, herinneringen aan een ver verleden, aan zijn deur geleverd wordt. De spanning loopt hoog op en voor het eerst lijken zelfs de leerlingen de situatie niet meer meester.

Het mag gezegd worden: met de tandem Raule en Landa is een nieuwe ster aan het stripfirmament verschenen. Je zou niet zeggen dat dit hun eerste project is: vorm en inhoud zijn het hele album door zo op elkaar afgestemd, dat je zou denken dat de heren al jaren samenwerken. We mogen er Juan Díaz Canales, één van de breinen achter de succesvolle reeks Blacksad, wel dankbaar om zijn: zonder hem hadden Raule en Landa elkaar blijkbaar nooit ontmoet. Raule zet een ijzersterk scenario voor ons op papier, oprecht spannend, maar niet zonder een vleugje humor om de sfeer af en toe te verlichten.

Eigenlijk is ons plan buitengewoon eenvoudig. Ik kan het zelfs samenvatten in drie woorden. Koolstof. Zwavel. Kaliumnitraat.

Want dat is nodig. Een groot deel van het verhaal speelt zich af in groezelige steegjes of duistere catacomben, waar het talent van Landa dan weer tot z’n recht komt. De wereld die hij illustreert baadt in een flets, grijzig licht, waar alle felle kleuren uit verbannen lijken, wat het beklemmend gevoel van onbehagen bij het lezen van deze strip compleet maakt. Sfeerschepping? We hebben te maken met een meester, jongens.

Arthus Trivium

Nostradamus voorziet in een visioen de komst van Hitler.

Als ik al een puntje van kritiek mag aanbrengen, dan is het dat het me nog niet volledig duidelijk is waarom de reeks Arthus Trivium heet. Van de drie leerlingen van Nostradamus is Angelique de interessantste om te lezen en ik moet bekennen dat het me soms erg moeilijk valt om Arthus en Angulus uit elkaar te houden. Zeker in de schemering van Landa lijken de twee verduiveld veel op elkaar en of Arthus nu wel of niet een baardje heeft en wat zijn haarkleur is: Joost mag het weten. Godzijdank heeft de man een fijne haarvlecht naast z’n gezicht hangen, dat vergemakkelijkt de zaken toch enigszins.

Soit. Wie ben ik om de keuzes van dit dynamische auteursduo in twijfel te trekken? Ze lijken immers heel goed te weten waar ze mee bezig zijn. Door het invoeren van mini-cliffhangers en het overspringen naar andere scènes in medias res, grijpen ze de aandacht van de lezer stevig vast en laten ze die eigenlijk nooit meer los. En nét als je denkt dat je wel hebt uitgedokterd hoe de vork in de steel zit, droppen ze een bommetje van formaat. Dat tweede deel kan niet snel genoeg komen;

Nostradamus

9.2 Meesterlijk

Het nieuwe jaar is nog maar pas begonnen, en toch lijkt het er op dat we al één van de absolute toppers van 2016 in de schoot geworpen kregen. Arthus Trivium: De engelen van Nostradamus is het eerste wapenfeit van de tandem Raule en Landa, en wat voor een. Een spannend verhaal met ijzersterke verteltechnieken en illustraties, die perfect de mysterieuze en benauwende sfeer neerzetten waar het verhaal om vraagt. In huis halen die handel!

• Tekenstijl 9
  • Verhaal 8.5
  • Sfeerschepping 10