Amoras 5 Wiske, de allerlaatste cliffhanger (review)

2

De Amoras-plot dikt aan, de spanning stijgt naar een top, voor wie de reeks nog niet in huis heeft, is dit de uitgelezen kans om nog één keer van de spanning te genieten.

BLOOT EN SPEREN

Bloot en Speren

Amoras 5: Wiske, het voorlaatste deel, wordt ons nu voorgeschoteld. WPG Uitgeverij liet ons al likkebaarden na de trailer, waarin bloot en speren niet werden geweerd. Daar konden we merken dat de sfeer grimmiger werd. Lambik die zoals altijd een handje wilt bijsteken, vertoont zelfs enkele anatomische wijzigingen. Het niveau van deze Suske en Wiske spinoff moet zeker niet onderdoen voor andere “alternatieve” strips. Maar wat ons in de eerste delen nog als een vraagteken werd achtergelaten, wordt nu nog steeds niet opgelost. Wie is die Jérusalem? Waarom zit Krimson achter haar? Zal Amoras bedolven worden onder één dikke laag lava? En zullen onze vrienden elkaar nog weerzien? “Manman, wat heb ik een hekel aan retorische vragen. Zeker als er geen antwoord op komt”, dixit Lambik.

Plot-twist

Dan komt er plots hulp uit onverwachte hoek. Eigenlijk twee onverwachte hoeken. En dat maakt dit deel net zo mysterieus en spannend, zodat we weer reikhalzend uitkijken naar het laatste deel. Maar dan is het gedaan. En is de kous af. Gaan we ons tevreden kunnen stellen met die kous? Wordt het einde niet té vergezocht? Gaan we er mee kunnen leven? Ik hou mijn hart vast. Maar ach, laat ons nog even genieten van deze allerlaatste cliffhanger. “Dit zou het moment zijn voor de finale met groot orkest. Iets dat stil begint en aanzwelt tot je oren tuiten.” volgens Wiske.
TEERLINGEN

Amoras 5: Wiske leest als een trein, bloed en bloot worden niet geschuwd, vloeken en schunnig taalgebruik ook niet. En de spanning snijdt tot op het bot. Maar de typische karaktertrekken van een ouderwetse Suske en Wiske zijn nooit weggelaten. De typische Willy Vandersteen humor, de domme commentaren van Lambik, het eigenwijze pubermeisje Wiske en de jongensachtige Suske blijven overeind in deze film-in-stripvorm. Waarmee ik me nu afvraag: zou HBO niet geïnteresseerd zijn in een verfilming? Michael Roskam zit daar nu toch, die kent Suske en Wiske, en is in staat om die Amerikanen te overtuigen! Deze reeks verdient dat! ’t Is bijna een Vlaamse Game Of Thrones in stripvorm. Toch wat het aantal dodelijke slachtoffers, bloot vlees en rondvliegende ledematen betreft. Om van te smullen!

LAMBIKSKE

83%
83%
likkebaardend spannend

Een oorverdovende stilte voor de storm! Spannend 5de deel dat ons nog één keer met een joekel van een cliffhanger achterlaat. We krijgen het gevoel dat we puzzelstukjes in ons handen hebben, we moeten enkel nog een manier vinden hoe ze in elkaar te passen. Zoals gezegd: wie de reeks nog niet heeft, haal ze in huis en verslind ze!

• Tekenstijl
    8
  • Sfeer