Blengino verzamelt voor zijn reeks rond de zeven klassieke wereldwonderen telkens andere tekenaars en inkleurders. Dit is geen traditionele reeks met een doorlopend thema, maar er wordt gekozen om elk van de wonderen te gebruiken als de achtergrond van een fictief verhaal.
Auteur: Luca Blengino
Grafisch concept: Antonio Sarchione & Gaétan Georges
Uitgever: Daedalus
Aantal pagina’s: 56
Winkelprijs: € 8,95
Verschijningsdatum: 24 november 2016

De Tempel van Artemis is ons vooral bekend uit de geschriften van haar tijdgenoten, aangezien ze verwoest werd rond 356 v. Chr. Die brand viel, volgens de legende, samen met de geboortedag van Alexander De Grote, die haar later ook opnieuw zou opbouwen. Niets van dat alles in dit album: we volgen een zelfverklaarde meesterdief op rooftocht. Abder Phoenix wil zijn ultieme slag slaan en de befaamde schatkamers van het Artemision leegroven. Hij krijgt daarbij de assistentie van Demeter, al lange tijd zijn sidekick, en van een mooie actrice, die als hogepriesteres de rol van haar leven speelt.

Hetzelfde beeld als op de cover: het brandende Artemision. Let vooral op het verschil in tekenstijl.

De plot valt te omschrijven als een klassieke heist movie, waarbij verschillende facties uit zijn op de buit. Elk met hun eigen motieven, uiteraard, kiezen ze voor verschillende tactieken. Uiteraard laten de Amazones, die het schoonste aller wonderen moeten bewaken, zich ook niet onbetuigd. Het verhaal is boeiender dan deze beschrijving, omdat de fijne humor en de snedige dialogen het geheel netjes afkruiden. Terloops krijgen we ook wat feitjes mee over de tempel, die een context krijgen in het historisch dossier op de laatste bladzijde.

Het mag duidelijk zijn dat Blengino een puike prestatie aflevert. Heel wat minder enthousiast ben ik over de tekenstijl van Sarchione. De cover is veelbelovend, alleen is de stijl binnenin niet dezelfde. De keuze om de cover en het eigenlijke verhaal door 2 verschillende artiesten te laten tekenen is dus te betreuren. Het is een beetje vals adverteren. Ik snap dat er gekozen is om alle albums van de reeks eenzelfde look and feel te geven, maar dan had dat verder doorgetrokken moeten worden dan alleen de covers.

Er is gekozen voor een grove lijnvoering, en zeker bij de wat grotere overzichtsscènes zijn de gezichten van de personages niet of amper uitgewerkt. Zelfs in de close-ups lijkt er vertrokken te zijn van een snelle, schetsende stijl. Ook de achtergronden krijgen dezelfde behandeling. Op 56 bladzijden wordt de tempel van Artemis slechts een keer prachtig gedetailleerd weergegeven. Op alle andere platen zien we gewoon de grove lijnen. Voor een reeks die de zeven wonderen in de verf wil zetten, vind ik dat een stevig minpunt. Dat de tempel in contemporaine geschriften omschreven wordt als een woud van zuilen, waarbij sommige voorzien zijn van prachtig reliëf beeldhouwwerk, komt hier niet helder naar voren.

Algemeen was deze aflevering van 7 wonderen een amusant tijdverdrijf, maar ik ben blij dat ik bij het begin gekozen heb voor de softcover-uitgaven. Voor de kwaliteit van het verhaal en zéker voor die van de tekeningen zou bijna 20 euro overprijsd zijn. Daarnaast is er iets vreemd aan de hand met de druk: het papier voelt erg vreemd aan. De reeks is een aanrader voor mensen met een gezonde historische interesse. Ze is ook geschikt voor mensen die zonder al te veel inspanning even in een ander tijdperk willen vertoeven.

7 Amusant

Een aangenaam tussendoortje, deze aflevering van de 7 wonderen. Het is geen literair hoogstandje, maar de luchtige schrijfstijl en de humor maken het verfrissend. Van de albums die voorlopig uitgekomen zijn, moet dit wel de tekenstijl zijn die mij het minste ligt.

• Tekenstijl 5
  • Sfeer 7