5 Rijken #1: Uit alle macht review – fantasyintrige met een grote maar

Ik hoef jullie niets te vertellen over conceptreeksen: meerdere stripmakers die gezamelijk een serie uit de grond stampen. (Recent bespraken we er eentje.) 5 Rijken is van hetzelfde laken een pak. Drie schrijvers en vier tekenaars maken een serie van dertig albums. Deze dertig albums bestaan dan weer uit vijf cycli van ieder zes albums waarin de lezer kennismaakt met een rijk. Kun je het nog volgen? Dan gaan we verder!

Schrijver: David Chauvel, Andoryss, Patrick Wong
Tekenaar: Jérôme Lereculey, Lucyd, Didier Poli
Uitgever: Daedalus
Aantal pagina’s: 64
Prijs: €19.95 (België/ €20.25 Nederland
Verschijningsdatum: 18 februari 2020

Het rijk Angleon is de bakermat van de beschaving en het rijk van de katachtigen. Hun koning Cyrus Magneon ligt op sterven. Hierdoor kijken de heersers van de overige rijken gespannen toe. Want kunnen zij profiteren van de verzwakking van het kattenrijk en een greep naar de macht doen? Maar ondertussen trekken de familieleden van Cyrus hun eigen plan en worden er plannen gesmeed voor de opvolging van de koning.

© Daedalus

Hoewel het verhaal meer dan prima is, heeft deze strip toch een groot nadeel. Dat nadeel is het feit dat de makers ervoor gekozen hebben om voor antropomorfe personages te gebruiken. Dieren die zich gedragen als mensen. Zoiets heeft best een aardig effect omdat het gekozen dier vaak goed past bij de karaktertrekken van het personage. Het wordt alleen eng wanneer de liefde en de lust om de hoek komen kijken. Dan zit je als lezer toch te kijken naar een tijger met borsten en dat is raar. En dat haalt deze recensent als lezer toch wel erg uit het verhaal.

Het is een doodzonde om te persoonlijk te worden in een bespreking. Het is nodig om de broodnodige nuance aan te brengen. Het verhaal is meer dan prima. Serieus, het is een goed, breed uitgesmeerd intrige die absoluut smaakt naar meer. Alleen zijn de dieren voor mij een breekpunt. Het werkt niet. Als het mensen waren geweest, dan kocht ik alle albums. Helaas zal het zover nu niet komen.

Mensen die zich hier niet in herkennen moeten nu naar de winkel hollen. Je gaat een toptijd tegemoet. De hardcover van 5 Rijken bevat zelfs een handige kaart die je naast het album kunt leggen om de belangrijkste volkeren uit elkaar te kunnen houden. En het is trouwens ook bijzonder om te zien hoe de makers stiekem metaforen hebben gebruikt voor onze wereld. Zijn de katten niet het westen bijvoorbeeld? En zijn de beren niet gebaseerd op Rusland?

Voor Nederlanders is het misschien wel een duur album. Met de prijs van €20,25 gaat Daedalus een psychische grens over. In maart komt de softcover die een stuk goedkoper zal zijn.

5 Rijken

5 Rijken