Als ninetieskid heb ik van de jaren tachtig niks meegemaakt. Meer zelfs, mijn puberteit was zelfs al in de nillies. Maar als geek heb ik wel al gemerkt dat de jaren tachtig iets speciaals moeten geweest zijn. Kijk bijvoorbeeld maar naar al de nostalgici die een NES Classic Edition hebben gekocht. De vraag is nu natuurlijk of die periode echt zo speciaal was. Jason Rekulak probeert ons in De Wonderjaren van Billy Marvin een inzicht te geven in die tijd en al de strubbelingen die we in onze moderne tijden niet meer kennen.

Wat zou jij doen voor een playboy?

Het verhaal zelf handelt over één bepaalde strubbeling waar Billy Marvin en zijn vrienden Alf en Clark last van hebben. De knapste assistente van Het rad van Fortuin, Vanna White, staat namelijk in de Playboy. Tegenwoordig zouden we gewoon onze favoriete browser openen en googlen. In die tijd was dat allemaal niet zo vanzelfsprekend. Na een aantal mislukte pogingen van onze hoofdpersonnages om een playboy-exemplaar te bemachtigen door die overdag te stelen of hem door iemand anders te laten kopen vinden ze er niks beter op dan ’s nachts in te breken in de krantenwinkel. Als echte boeven stippelen ze een volledig plan uit om de Playboy in handen te krijgen.

Eén van de stappen in de hele voorbereiding is om de alarmcode van de winkel te weten te komen. En daarvoor zouden ze ver willen gaan. Meer bepaald ze zouden een relatie met de dochter van de krantenwinkeluitbater, Mary, willen veinzen om ze zo de code te ontfutselen. Het is Billy die de taak van romanticus op zich neemt en probeert bevriend te geraken met Mary. Daar ze allebei de ambitie hebben om game-ontwikkelaar te worden, verloopt dit deel redelijk vlotjes. Ze werken samen werken aan een game voor een wedstrijd en wat je waarschijnlijk van ver ziet aankomen gebeurt ook: Billy valt uiteindelijk voor Mary. Helaas is het niet volledig wederzijds want Mary heeft een geheim.

Terug naar de jaren tachtig

Het is een simpele opzet, dat kan je waarschijnlijk al opmaken uit de korte beschrijving hierboven. Veel meer ga ik er dan ook niet over vertellen om spoilers te vermijden. Het verhaal heeft zeer duidelijk een begin, midden en slot. En daar leest het ook naar. Het slot las stukken vlotter dan het begin. Eerst leren we de personages en hun familie wat kennen. Daarna starten de voorbereidingen van het inbraakplan om te eindigen met een plottwist van jewelste. Een plottwist die ik niet zag aankomen, en die eigenlijk niet volledig verdiend was. Om de twist te verantwoorden hadden er naar mijn gevoel net iets meer hints aanwezig moeten zijn die dan achteraf een belletje hadden moeten doen rinkelen.

Waar de schrijver wel in slaagt is de jaren tachtig goed te omschrijven. In The Impossible Fortress -zoals het boek in het Engels door het leven gaat- wordt de setting wel goed uit de doeken gedaan. Het laat ons als jonkies lezen over de tijd waarin computers nog verre van vanzelfsprekend waren. We herbeleven hoe het voelt om een eerste computer te hebben bij je thuis. Maar we leren ook hoeveel makkelijker we het nu hebben. wonderjaren van billy marvin, the impossible fortress

Computers

Een tweede punt waar Rekulak wel in slaagt is een inzicht geven in het maken Mary Zelinsky’s en Billy Marvins game. Persoonlijk ken ik daar niks van dus is het wel eens interessant om in een fictief verhaal een klein beetje meer over die achterliggende programmering te weten te komen. Zo lezen we in plaats van hoofdstuktitels telkens een aantal regels computertaal die de desbetreffende game vormgaven. Het spelletje is trouwens ook hier te spelen.

De personages zijn helaas niet zo denderend omschreven als de setting waarin het verhaal zich afspeelt. Billy’s eerste liefde wordt met de vraag op de achterkant van het boek ‘Herinner jij je jouw eerste liefde nog?’ nogal in de verf gezet. Helaas hangt er niet genoeg chemie tussen Mary en Billy om echt van een supermemorabele romance te spreken. Moesten we veronderstellen dat de computer en games Billy’s eerste liefde waren kan het boek vanuit een volledig ander perspectief bekeken worden, wat het verhaal uiteindelijk wel ten goede komt.

Nog meer boekenreviews of weet je niet wat lezen?

De wonderjaren van Billy Marvin bij bol.com

6 Voor fans

De wonderjaren van Billy Marvin is een leuk liefdesverhaaltje dat bij nostalgici zeker zal aanslaan. Voor wij, jonkies is het ook een interessante ervaring om terug te kijken naar het verleden en te zien hoever we ondertussen al gevorderd zijn op vlak van games en technologie. Echter scheelt er wat aan het verhaal waardoor de eerste liefde van Billy niet echt overkomt als iets noemenswaardigs wat de achterflap wel laat vermoeden.

• Taal 7
  • Personages 6