De Zwaluwentoren is het vierde deel van The Witcher-saga en vormt het vervolg op De Vuurdoop. In de officiële Nederlandse vertaling van het Poolse bronmateriaal, die recent in de winkelrekken is beland, volgen we de avonturen van Geralt van Rivia, Ciri, Yennefer en nog vele anderen in een wereld die bol staat van oorlogen en intriges.

Het boek begint met een proloog die duidelijk maakt dat Andrzej Sapkowski zich heeft laten inspireren door Europese heidense mythes en volksverhalen: de gevreesde Wild Hunt trekt door het luchtruim en overal schrikken mensen wakker. Dat zet meteen de toon voor wat er nog komt. De Zwaluwentoren is donkerder dan zijn drie voorgangers. Het gevolg is dat de humor, die in de vorige delen aanwezig was, grotendeels verdwenen is. Geen momenten waarbij je hardop moet lachen dus en dat is wel jammer.

Na de proloog ontmoeten we een kluizenaar, die een zwaargewonde Ciri vindt. Tijdens haar herstel vertelt ze gaandeweg wat er gebeurd is sinds we haar de laatste keer zagen op het einde van De Vuurdoop. En dat is heel wat. Haar jeugdbende, een premiejager en nog een handvol andere achtervolgers: het leven is geen gezondheidswandeling voor de troonopvolgster-turned-heksster. Overigens, wie hoopt op confrontaties tussen heksers en afschuwelijke monsters, komt bedrogen uit. In dit boek zijn de echte monsters de mensen.

Zwaluwentoren Wild Hunt

De gevreesde Wild Hunt maakt zijn opwachting.

Het leeuwendeel van het verhaal draait dan ook om haar. Wie wil weten hoe het met Geralt gesteld is, zal zich tevreden moeten stellen met heel weinig informatie. Enigszins vreemd, aangezien de reeks toch gepromoot wordt als The Witcher/De Hekser. Al valt die marketingkeuze vooral te verklaren door het succes van de gelijknamige games natuurlijk.

Het is dan ook raar dat er op de achterflap vermeld staat dat Geralt zijn heksermedaillon verliest. Het klinkt als het startpunt voor zijn verhaallijn in dit boek, maar we moeten er lang op wachten en veel gebeurt er daarna ook niet meer met onze favoriete witharige knorpot.

Andere intriges krijgen dan wel meer aandacht. Spionnen, helderzienden, tovenaars, ze komen allemaal aan bod. Dat gebeurt vooral aan de hand van flashbacks: een personage brengt verslag uit bij zijn opdrachtgever of moet ergens even wachten en denkt dan terug aan wat hij een maand geleden heeft meegemaakt. Het maakt dat het geheel bij momenten een beetje verwarrend overkomt, omdat je als lezer niet alleen van de ene plaats naar de andere, maar ook van het ene tijdstip naar het andere geslingerd wordt.

The Witcher Zwaluwentoren

Onze favoriete witharige knorpot komt niet veel aan bod.

Wat ook in het rond geslingerd wordt, is bloed. Sapkowski etaleert zijn rijke fantasie niet alleen in zijn personages en de wereld die hij construeert, maar ook – en vooral – in de manieren waarop die personages om het leven komen. Een werp-ster in het gezicht, in tweeën gereten door een zwaard, een houw in de buik: het komt allemaal aan bod. Lezers met veel fantasie en een zwakke maag blijven maar beter weg van deze boeken.

Alles bij elkaar laat De Zwaluwentoren je als lezer achter met een niet volledig positief gevoel. We leren wat er met de personages gebeurt die we al zo lang kennen, maar je voelt dat het verhaal vooral opbouwt naar de finale in De Vrouwe van het Meer, het sluitstuk van de saga dat later dit jaar verschijnt. Die aanloop gaat ten koste van de kenmerkende humor uit de vorige delen en dat is jammer. Maar voor fans van de boeken en de games blijft De Zwaluwentoren een onmisbaar verhaal.

6 Bloederig

Het vierde deel in de saga lijkt vooral de opbouw te zijn naar het vijfde en laatste deel, dat binnenkort verschijnt. Het verhaal focust op Ciri, de andere personages worden naar de achtergrond verdrongen en moeten genoegen nemen met een bijrol. Sapkowski laat het bloed nog steeds vrolijk in het rond spatten, maar de enige monsters in dit boek zijn de mensen.

• Verhaal 6.5
  • Sfeer 7.5
  • Schrijfstijl 6.5