Wat Ze Naliet: Wie is Alice Salmon? Student. Journalist. Dochter. Houdt van nachten doorhalen. Haat deadlines. De jonge vrouw die is verdronken. Maar niet is vergeten. Iedereen laat een spoor achter. Maar dat is nooit het hele verhaal.

Toen Alice Salmon een jaar geleden verdronk, maakte die schokkende gebeurtenis heel wat los bij de mensen om haar heen. Een tijdlang gingen de gesprekken over haar en wat er precies was gebeurd. Was het zelfmoord? Een ongeluk? Of was ze vermoord?

Maar de persoon die haar het best kent is geen familie, noch een kennis. Professor Jeremy Cooke heeft er een project van gemaakt om het leven van zijn oud-student Alice in kaart te brengen en speurt online naar de sporen die Alice heeft achtergelaten. Naarmate hij dieper het leven van Alice induikt, wordt ze een grotere obsessie voor hem. Hij weet dan nog niet waar de zoektocht hem heen voert en wat hij allemaal zal ontdekken…

Oorspronkelijke titel: What She Left
Uitgeverij: Ambo Anthos Uitgevers

T.R. Richmond is het pseudoniem voor Tim Relf, die met Wat Ze Naliet zijn derde boek publiceert. Elke dag staat hij om 5u op om ‘s morgens nog een tweetal uurtjes te kunnen schrijven voor hij begint aan zijn baan als redacteur bij Farmers Weekly, een landbouw tijdschrift. Relf is zelf verrast door de belangstelling voor zijn nieuwste novel, gezien het bescheiden succes van zijn twee eerder gepubliceerde romans een tiental jaren geleden.

Wat Ze Naliet

Fictief Facebook pagina van het personage Alice Salmon

Wat Ze Naliet is op een originele manier geschreven. Het verhaal wordt opgebouwd uit brieven, dagboekfragmenten, mails, sms’jes en blog posts geschreven uit het oogpunt van de verschillende personages. Hierdoor wordt de tijdlijn lichtjes door elkaar geschud, maar echt hard puzzelen is niet nodig. Je kan het verhaal goed volgen en het enige wat de verstoring in tijd doet, is mogelijke verdachten oproepen. Langzaam kom je meer details te weten van de bewuste avond waarop het hoofdpersonage Alice Salmon stierf. Steeds uit het oogpunt van een ander personage.

Hoewel ik deze schrijfstijl een leuk concept vind, kan het verhaal zelf me maar matig boeien. Het wordt tergend traag opgebouwd en er zijn geen hoogtepunten of dieptepunten te ontdekken. Het verhaal kabbelt langzaam verder, net zoals de rivier waarin Alice is verdronken. Het is duidelijke dat de verdenkingen steeds op één persoon gericht worden, om dan te worden verlegd naar iemand anders. Je weet gewoon dat je wordt misleid, dat hij/zij niet de dader is en de uiteindelijke ontknoping vond ik jammer genoeg voor de hand liggend.

Wat Ze Naliet

Fictieve tumbler pagina van het personage Jeremy Cooke

Met dit soort concepten kan je zoveel meer doen. Zoveel meer spelen en de lezer op een verkeerd been zetten. Ondanks de wisselende woordkeuze en intonatie, waardoor het karakter van de personages werd aangegeven, kon ik me moeilijk inleven in Wat Ze Naliet en ik liet het verhaal vaker liggen dan mijn gewoonte is. Het greep me niet en kon me nog minder vasthouden. Ik moest mezelf echt dwingen om verder te lezen.

Het voelde te onpersoonlijk en bevat geen enkel personage waar ik sympathie voor kan opbrengen. Ondanks de dagboekfragmenten, die zelfs niet interessant zijn, heb ik niet het gevoel dat ik Alice goed ken. En heb ik nog steeds geen enkel idee waarom iedereen haar zo bijzonder vindt. Ze is een gewoon saai onopvallend meisje. En hoewel zij het middelpunt moet zijn van het verhaal, ligt de focus meer op Professor Cooke, die een bijna ziekelijke obsessie heeft voor zijn ex-studente. Een obsessie, die hij vooral tegen zichzelf probeert te rechtvaardigen in zijn brieven naar zijn penvriend Larry.

Voor mij is Wat Ze Naliet geen hoogvlieger, maar wat ik wel tof vind is dat er een Facebook pagina bestaat van het personage Alice Salmon, alsook tumblr pagina en een Twitter account van het personage Professor Cooke. Dus wie wel fan is van het boek, kan nog langer nagenieten door gebruik te maken van hun eigen sociale media en via deze weg te kunnen praten met de ‘enige echte’ Professor Cooke.

Wat Ze Naliet

Fictieve twitter account van het personage Jeremy Cooke

Richmond’s onderliggende boodschap over de sociale media komt wel goed naar boven. Hoe gemakkelijk het is om je anders voor te doen, om leugens en onterechte beschuldigen neer te pennen. Doordat we de personages volgen uit verschillende uitgangspunten weten we niet altijd wat echt gebeurd is. Wie je moet geloven. Ook de gretigheid waarmee mensen springen op het lijden van anderen komt naar voren, via conversaties in chat forums. Hij laat mensen zien zoals die echt zijn: niet goed, maar ook niet slecht.

60%
60%
Doorsnee