De Bazaar van Boze Dromen

‘Er valt iets te zeggen voor een kortere, meer intense ervaring. Het kan inspirerend zijn, soms zelfs schrikbarend, als een wals met een onbekende die je nooit meer zult zien, of een kus in het donker, of een prachtige curiositeit die op een goedkoop kleedje te koop ligt bij een straatverkoop. Bekijk deze verhalen gerust, maar wees voorzichtig. De beste hebben tanden.’
Stephen King

Oorspronkelijke titel: The Bazaar of Bad Dreams
UitgeverijUitgeverij Luitingh-Sijthoff Bv

Het is best wel moeilijk om De Bazaar van Boze Dromen te reviewen, aangezien dit boek bestaat uit een twintigtal kortverhalen. Doorgaans ben ik niet zo’n fan van kortverhalen. Ik hou meer van echt lange verhalen en dikke boeken waarin ik mij volledig kan verliezen. Maar Stephen King slaagt er wonderwel in om dit gewenste effect met enkele kortverhalen te bereiken. Bovendien schrijft hij per verhaal een persoonlijke introductie over de oorsprong of zijn motivaties om juist dit specifieke verhaal te schrijven. De Bazaar van Boze Dromen bevat ook nog eens een grote diversiteit, gaande van het hiernamaals tot een apparaat dat de eigenaar een blik gunt in andere dimensies.

Dat laatste slaat op mijn favoriete verhaal uit deze bundel: Ur. Toen Amazon hun tweede generatie Kindle-e-readers lanceerde, vroeg men aan een aantal schrijvers om een verhaal neer te pennen waarin de Kindle een belangrijke rol speelde. Zoals King uitlegt in zijn introductie is het moeilijk om een verhaal te brengen op commando en wou hij zijn naam niet verbinden aan een commercieel doeleind, dus weigerde hij initieel de opdracht.

Toch bleef het idee door zijn hoofd spoken en kwam hij met een subliem kortverhaal, waarin het hoofdpersonage, een docent Literatuur, een Kindle aanschaft met wel heel speciale functies. Met ‘Ur Boeken’ vindt hij onbekende werken van bekende schrijvers, die enkel werden gepubliceerd in de andere dimensies. Via ‘Ur Nieuwsarchief’ krijgt hij toegang tot een wereld aan nieuwsberichten, waar al snel duidelijk uit wordt dat niet elke wereld even goed uit bepaalde geschiedkundige beproeving komt en met ‘Ur Lokaal’ krijgt hij zicht op toekomstige plaatselijke nieuwsberichten.

Een ander verhaal uit De Bazaar van Boze Dromen waar ik me volledig in kon verliezen was: Stout kind. Hierin volgen we een advocaat die op gesprek gaat bij zijn ter dood veroordeelde cliënt. Die besluit om zijn verhaal, waarom hij een kleine jongen vermoordde, op te biechten in zijn laatste dagen. Wat volgt is een spannend verhaal waar je soms koude rillingen van krijgt.

Wat ik ook een leuk verhaal vond is: Leven na de dood. Hierin komen we King’s versie over het vagevuur te weten. Wanneer een investeringsbankier overlijdt, komt hij terecht in een witte gang met foto’s aan de muren van bekende gezichten in onwaarschijnlijke taferelen. Bij het betreden van de enige deur in de gang komt hij in een klein overvol kantoor, met aan de linkerkant en de rechterkant een deur. De bureaucraat in het kantoor geeft hem een keuze: kiest hij voor reïncarnatie of op te houden te bestaan.

De Bazaar van Boze DromenWanneer je kiest voor de reïncarnatie leef je exact hetzelfde leven en maak je exact dezelfde fouten. Niets verandert. Maar dit is niet het vagevuur. Het vagevuur is het kleine kantoor waar de bureaucraat in verblijft. Waar hij steeds dezelfde gespreken heeft, met steeds dezelfde mensen, die steeds dezelfde keuze maken.

En dit zijn nog maar enkele verhalen uit de adembenemende collectie De Bazaar van Boze Dromen. Zoals te verwachten zijn er veel verhalen die aspecten bevatten van het bovennatuurlijke, maar King schetst ook een zeer menselijke duisternis die in ieder van ons aanwezig is. Zoals hij zelf vermeldt, hebben ‘foutjes’ minder plaats om zich te verbergen in een kortverhaal en dit bevestigt alleen maar wat we eigenlijk al weten: King is een meesterschrijver!

90%
90%
Awesome

De Bazaar van Boze Dromen bevat prachtige en meeslepende verhalen. Je wordt volledig meegenomen in King's fantasie wereld en even komen we ook terug in aanraking met zijn magnum opus "De Donkere Toren". Het enige wat weinig indruk om mij maakte was zijn gedicht 'De beenderkerk'.

9
  • Personages
    9