Schone Slaapsters review: het boek waarvan je zeker niet in slaap valt

Stel dat je dagenlang wakker moet blijven omdat er om één of andere reden een cocon rond je hoofd groeit, dan is Schone Slaapsters van Stephen en zoon Owen King het perfecte tijdverdrijf.

Het zandmannetje komt eraan

In Schone Slaapsters staat de wereld een grote verandering te wachten en zal ze nadien nooit meer dezelfde zijn, ongeacht de uitkomst van het hele gebeuren. Van de ene op de andere dag worden de vrouwen die in slaap vallen niet meer wakker. Er groeit een cocon rond hun hoofd dat zich langzaamaan verspreidt naar het hele lichaam. En als je een slapende vrouw wekt, wordt ze ongelooflijk agressief en stopt de aanval niet tot ze je doodt.

Eens in slaap komen de vrouwen in een vergane versie terecht van Dooling, het stadje waar het verhaal zich afspeelt. Daar moeten ze opnieuw beginnen met landbouw, jagen en vele andere zaken. Het wordt zelfs een kleine community van vrouwen die op een vreedzame manier met elkaar omgaan.

In de echte wereld, waar vrouwen proberen wakker te blijven en de mannen de bovenhand krijgen, zoeken ze een middel om de sleeping beauties terug te krijgen. De verschillende personages hebben zo hun eigen redenen om de vrouwen te wekken en ze doen er dan ook alles aan om een oplossing te vinden. En ze denken dat de mysterieuze Evie Black er iets aan kan doen. Zij is de enige van het vrouwelijke geslacht die wakker wordt na haar schoonheidsslaapje.

Worden de vrouwen weer gewekt? Of slapen ze voor eeuwig en wordt de wereld beheerst door mannen?

Slaapwel

In het vorige boek dat ik gelezen heb van King, IT, kreeg ik al te maken met zijn gedetailleerde schrijfstijl en de vele personages. Ook in Schone Slaapsters is dat niet anders. De bewoners worden één voor één voorgesteld en je kent ze nadien helemaal uit het hoofd. Mocht dat toch niet het geval zijn, heb je op de eerste pagina een lijst met alle personages, inclusief hun functie en leeftijd.

Schone Slaapsters is zoals eerder vermeld geschreven door vader en zoon King. Je merkt niet dat het een creatie is van twee verschillende personen want de stijlen vloeien zo hard in elkaar dat het voor mij een volwaardige King is. Dat wil dus zeggen dat het veel details bevat maar ook een fantasierijk einde.

In het verhaal is fake news een heel belangrijke factor. Dankzij dit fenomeen gebeurt er een bepaalde actie (ik bespaar je de details zodat je het zelf kan ontdekken) dat een bepalende factor is. Ook Donald Trump komt een paar keer aan bod en feminisme heeft een grote rol. Kortom, het boek uit ook zo zijn kritiek op de wereld zoals wij ze nu kennen.

Goedemorgen

Zeer gevoelige onderwerpen maar toch op een goede manier aangekaart.

Mijn strijdvaardige gevoelens komen regelmatig naar boven bij het lezen van sommige zaken. Als ik de mannelijke personages hoor praten over de vrouwen, voel ik me toch regelmatig wat verongelijkt. Je hoort regelmatig dat ze zijn nergens goed voor zijn, ze mogen niet stemmen, ze moeten onderdanig zijn en nog vele andere uitspraken. Aan de andere kant merk je dat de onderliggende boodschap is dat de mannen eigenlijk niet zonder vrouwen kunnen leven. Want ja, er zijn ook pluspunten aan ons geslacht.

Op voorhand weet je dat het om fantasie gaat, maar buiten de cocon is het toch schrikwekkend accuraat. Kijk maar naar de onderwerpen fake news, wapenbezit en de vrouwelijke rol in de maatschappij. Zeer gevoelige onderwerpen maar toch op een goede manier aangekaart.

Schone Slaapsters is te koop bij bol.com

0