De Doodsvogel volgt Ik Reis Alleen op in de Munch – Kruger-serie van Samuel Bjørk. Wederom verrast Bjørk ons met een spannende thriller die je met moeite opzij kan leggen. Hoewel deze roman aansluit op zijn voorgaande kan je hem ook als een apart verhaal beschouwen. De benodigde informatie over de persoonlijke ontwikkelingen van de hoofdpersonages in Ik Reis Alleen worden kort aangehaald tijdens mijmeringen van onder andere hoofdinspecteur Munch, waardoor je volledig mee bent met het verhaal.

Synopsis
Een tienermeisje lijkt ritueel vermoord te zijn, en het onderzoeksteam van Munch wordt op de zaak gezet. De bijdrage van superrechercheur Krüger is cruciaal, maar ze worstelt met zelfmoordneigingen en verslaving. Dan duikt er een verontrustend filmpje op dat nieuwe details prijsgeeft.
Ondertussen zit Munchs dochter midden in een emotionele crisis en komt ze in contact met een zeer zieke geest….

Oorspronkelijke titel: Uglen
Uitgeverij: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff Bv

Dat vond ik wel een sterk punt van deze roman: de persoonlijkheid die wordt gegeven aan elk personage. Niet enkel de hoofdpersonages worden uitgediept, maar we leren ook de nevenpersonages beter kennen. Hun twijfels, onzekerheden en echtelijke problemen nemen veel van de pagina’s in beslag, maar toch wordt de spanning van het verhaal op geen enkel moment verbroken.

Ook in De Doodsvogel moeten Munch en zijn team een seriemoordenaar zien te vinden. Die richt zich op jonge vrouwen die hij ritueel vermoordt. Munch weet al snel dat hij hiervoor opnieuw de hulp van Mia Krüger nodig heeft. Niemand anders kan zich zo inleven in de geest van seriemoordenaars zoals zij, maar haar talent weegt zwaar op haar.

Krügers gedachten lijken nog donkerder te zijn geworden, en door haar psychologische problemen is zij tijdelijk uit haar functie ontheven. Toch lukt het Munch om zijn overste te overtuigen haar terug te halen, wat haar alleen maar weemoediger maakt. Het enige waarnaar ze verlangt, is de oproep van haar overleden zuster Sigrid te beantwoorden. In Ik Reis Alleen kwamen we te weten hoe haar zuster is gestorven, maar in De Doodsvogel blijkt dit een leugen te zijn. Hoe het nu werkelijk gebeurd is, zal (hopelijk) aan bod komen in de volgende roman van deze serie.

Bjørk weet je vanaf de eerste pagina te raken. Je nieuwsgierigheid wordt onmiddellijk gewekt en blijft aanwezig gedurende het hele verhaal. Je raakt meer en meer geïntrigeerd door De Doodsvogel en een aantal keer denk je de puzzel opgelost te hebben om dan te beseffen dat je er compleet naast zit.

Het enige minpuntje dat ik kon vinden, en dit kan je gemakkelijk afleiden uit de synopsis, is dat Munchs dochter Miriam een slachtoffer wordt. Eerst zijn kleindochter en nu zijn dochter? Net of elke seriemoordenaar het persoonlijk op Munch heeft voorzien, terwijl dit echt gewoon toevallig is. Ondanks dat je kan raden dat Miriam in de problemen komt, blijft het een meeslepend verhaal. Je weet niet wie de moordenaar is en of ze daar op tijd achter gaan komen.

8.2 Aanrader

Met De Doodsvogel heeft Samuel Bjørk wederom een sterk, zinderend verhaal neergepend. Je krijgt een betere band met de personages door het uitdiepen van hun karakters en leeft volop mee met hun persoonlijke dieptepunten. Ondanks hun smart storten ze zich vol overgave op hun zaak en voelt de Doodsvogel het net rondom zich kleiner en kleiner worden waardoor hij een drastisch besluit neemt. Maar het einde van De Doodsvogel liet een wrang gevoel bij me achter.

• Verhaal 9
  • Leesplezier 9
  • Schrijfstijl 8