Review: De verborgen geschiedenis van Westeros en Game of Thrones

0

Zit neer, kinders, vandaag hebben we het over een geschiedenisboek. Niet zomaar een geschiedenisboek, maar eentje met prentjes. Prentjes van koene ridders, draken en zombies! Op 12 april gaat in Amerika het vijfde seizoen van de alom geprezen serie Game of Thrones van start en na een pauze van iets meer dan een half jaar, kan het geen kwaad je kennis over de wereld van de machtige huizen Stark, Lannister, Targaryen en Baratheon eventjes op te frissen. En geloof ons vrij dat er ECHT geen betere manier is om dat te doen, dan met De wereld van ijs en vuur: De verborgen geschiedenis van Westeros en Game of Thrones, het boek dat George R. R. Martin schreef samen met de oprichters van westeros.org, Elio M. García en Linda Antonsson.

Torrhen Stark, de Koning die Knielde, aan de voeten van Aegon de Veroveraar.

Kleine nuance: dit naslagwerk geeft je geen samenvatting van de gebeurtenissen van de boekenreeks en de serie. Neen, De verborgen geschiedenis van Westeros en Game of Thrones is alles wat vooraf ging. Dat is overigens perfect letterlijk te nemen. ALLE belangrijke historische gebeurtenissen vanaf het Tijdperk van de Dageraad tot aan Roberts Rebellie worden nauwgezet en tot in de kleinste details beschreven. In het bijzonder de kroniek van de volledige Targaryen-dynastie is ronduit indrukwekkend. Alsof die globale geschiedenis nog niet genoeg was, krijgen we daarna nog een overzicht van alle regio’s binnen en buiten de zeven koninkrijken, compleet met hun eigen geschiedenis en een beschrijving van de machtige en minder machtige huizen die er wonen.

Visenya op haar draak Vhagar.

Visenya op haar draak Vhagar.

“Naslagwerk” is misschien een te oneerbiedig woord voor De verborgen geschiedenis van Westeros en Game of Thrones. Wanneer je deze lijvige turf in handen neemt, lijkt het alsof je statige codex vasthoudt, een magistraal manuscript uit de privébibliotheken van de maesters van Oudstee. En warempel, zo presenteert De verborgen geschiedenis zichzelf ook. Deze encyclopedie bevat een voor- en nawoord van een maester ten tijde van Koning Tommen en is op zo’n manier geschreven dat je jezelf werkelijk in Westeros waant.

5m4hrx44p0ix43c8wezmm

De Ijzeren Troon, evenzeer een vloek als een zegen…

Wat de immersie compleet maakt, zijn de bloedmooie afbeeldingen. Woorden schieten tekort om recht te doen aan de illustraties van o.a. Chase Stone, Karla Ortiz en Tomasz Jedruszek. Daarnaast trakteert De verborgen geschiedenis van Westeros en Game of Thrones ons ook nog eens op gedetailleerde kaarten van de belangrijkste regio’s van Westeros en uitgebreide familiestambomen van de huizen Targaryen, Stark en Lannister.

Deze hardcover uitgave van De verborgen geschiedenis is een visueel meesterwerk dat je boekenkast immens opwaardeert.

De verborgen geschiedenis van Westeros en Game of Thrones is een essentieel werk voor iedereen die begeesterd is door de fantastische wereld die door George R. R. Martin geschapen werd. Het stelt de lezers in staat de omvang van deze wereld en de grenzeloosheid van de verbeelding van Martin ten volle te appreciëren, waardoor zelfs ik, een rabiate Tolkien-fan die elfenrunen op zijn rug zou laten tattoeëren als hij niet zo’n panische angst voor naalden had, moet toegeven dat George R. R. Martin erin geslaagd is The professor te evenaren. Of misschien zelfs *hees gefluister* te overtreffen…

Bovendien is deze uitgave met harde kaft een visueel meesterwerkje. Dankzij de gelijkaardige stijl kan De verborgen geschiedenis van Westeros en Game of Thrones zijn natuurlijke plaats naast de boeken claimen zonder een storende stijlbreuk in je boekenkast te veroorzaken. Een verrijking voor je persoonlijke bibliotheek.

95%
95%
Magistraal

De verborgen geschiedenis van Westeros en Game of Thrones is een naslagwerk dat minstens even episch is als de wereld die erin beschreven wordt. Aan de hand van gedetailleerde kaarten en bloedmooie tekeningen wordt minutieus een kroniek getekend van de wondere wereld van Ijs en Vuur en worden er antwoorden gegeven op vragen waarvan je niet eens wist dat je ze had.

• Inhoud
    9,5
  • Uitgave