Review: De Stad (Dean Koontz)

0
In een wereld vol rock-‘n-roll en jazz zoekt de jonge Jonah Kirk zijn weg in het leven. Hij komt op het spoor van een duivels complot, dat hij met steun van zijn vrienden probeert te ontmaskeren.

Humoristisch, spannend, meeslepend, ontroerend, boordevol muziek: met De Stad heeft Dean Koontz een indrukwekkende roman aan zijn imposante oeuvre toegevoegd.

Originele titel: The City
Uitgeverij: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff Bv

Tot mijn grote schande moet ik toegeven dat ik nog niet eerder een boek van Dean Koontz heb gelezen. Omdat ik reeds een geruime tijd nieuwsgierig ben naar zijn werk, besloot ik kennis te maken met deze schrijver via zijn laatste boek: De Stad.

De Stad kan je zien als een coming-of-age-story waarin het hoofdpersonage Jonah Kirk vertelt over het duivelse complot dat hem insluit als een wervelwind. Tijdens zijn kroniek dwaalt hij occasioneel af van zijn verhaal wat de geloofwaardigheid van dit personage ten goede komt. En daarbij laat hij ons zo nu en dan een glimp lezen van zijn toekomst waardoor er grote verwachtingen worden gecreëerd.

Mooiste quote uit het boek
Haar lieftallige gezicht leek op dat van een robot, alsof haar volgende stappen werden bepaald door de uitkomst van een reeks algoritmes en berekeningen die op printplaten werden uitgevoerd.

Ondanks dat ik fan ben van de schrijfstijl die Koontz hanteert, vind ik dat het verhaal te langzaam op gang komt. Het bleef me wel boeien door de vele mysterieuze elementen en door het persona van Miss Pearl, die verklaard een verpersoonlijking van de stad te zijn, maar ergens wachtte ik wel op het keerpunt in het verhaal. Hét moment dat de spanning kwam bleef uit. Ook wordt er veel verwezen naar o.a. jazz muzikanten, omdat het zich nu eenmaal afspeel in de jaren ’60 en de personages veel gevoel hebben voor muziek. Als liefhebster van het genre stoorde mij dit niet echt maar ik kan mij levendig voorstellen dat deze passages andere lezers minder kunnen bekoren.

Na de apotheose van De Stad, wou ik dat deze niet had plaatsgevonden. Ik voelde zo’n medelijden met het hoofdpersonage, Jonah Kirk, dat de tranen mij spontaan in de ogen sprongen. Het was lang geleden dat ik zo’n sterke emotionele verbondenheid voelde met een karakter uit een roman en deze kwam dan ook als een complete verassing. Gelukkig hielp het positivisme waarin de laatste pagina’s waren doordrenkt mij om deze beter te verteren.

70%
70%
Awesome