Iedereen heeft het ongetwijfeld gedaan als kind. Op een stormachtige avond probeer je de slaap te vatten, maar word je wakker gehouden door de fluitende wind, de gietende regen en een schaduw van schrale klauwen die door je venster een weg naar binnen probeert te dringen. Was het niet het monster in je achtertuin – wat in mijn geval niet meer of niet minder was dan een boom – dan was het wel het monster in de gang of onder je bed. Dit is waar A Monster Calls door Patrick Ness op het eerste gezicht op lijkt: een clichématig horrorboek voor kinderen. Bij dit boek geldt echter het gezegde: “Never judge a book by its cover”.

A Monster Calls is eigenlijk een nogal vreemde eend binnen het oeuvre van Patrick Ness. Hoewel we de genres young adult en fantasy zeker gewend zijn van Ness, is A Monster Calls apart voor twee redenen. Ten eerste was dit oorspronkelijk niet Ness’ boek. Het idee voor het boek kwam origineel van Siobhan Dowd, een Britse schrijfster. Dowd was aan het boek aan het werken toen ze zelf aan het strijden was tegen een ongeneeslijke ziekte. Toen ze kwam te overlijden, nam Ness de fakkel over. Ness probeerde, zoals hij zo mooi verwoordt in de author’s note, een boek te schrijven dat Dowd graag zou hebben gelezen.

a monster calls boekreview

Deze voorgeschiedenis verklaart ook meteen de belangrijkste verhaallijn van het boek. Het verhaal volgt een jongen genaamd Conor, wiens moeder te kampen heeft met een agressieve kanker. Als dat nog niet erg genoeg was, heeft hij ook nog te maken met pesterijen op school en met een vader die liever bij zijn nieuwe gezin is dan bij hem. Op een nacht schrikt Conor wakker van een nachtmerrie en hoort hij iets in de verte zijn naam roepen. De bron van het geroep blijkt de taxusboom in zijn tuin te zijn, getransformeerd in een angstaanjagend monster. Vanaf dat moment komt het monster iedere nacht bij Conor langs. In plaats van Conor de stuipen op het lijf te jagen, leer je al gauw dat het monster Conor probeert te helpen. Aan de hand van verhalen leert het monster Conor beetje bij beetje belangrijke levenslessen.

De tweede reden waarom dit boek bijzonder, is in tegenstelling tot Ness’ vorige werken, zijn de illustraties. A Monster Calls is tot nu toe het enige boek waarin Ness illustraties heeft verwerkt. Deze illustraties werden overigens verschaft door Jim Kay, dezelfde illustrator die de nieuwe Harry Potter-boeken van tekeningen voorziet. De stijl is echter iets helemaal anders dan dat we van Kay gewend zijn. Kay hanteert een meer schetsende tekenstijl in het boek. Hierdoor zijn veel van zijn prenten eerder suggererend dan realistisch. Alle tekeningen zijn overigens volledig in het zwart-wit, erg passend bij de onheilspellende sfeer van het verhaal.

a monster calls boekreview

Hoewel A Monster Calls wordt aangeprezen als een jeugdboek, deinst Ness niet terug voor zware onderwerpen. Dit maakt dat het boek naar mijn mening geschikt is voor alle leeftijden. Ness toont de bittere waarheid, wat soms niet gemakkelijk te slikken is, maar wel levensecht. Het is een verhaal over verlies en verdriet, iets waar iedereen ooit in zijn leven mee zal geconfronteerd worden. Ondanks dat het verhaal wordt verteld vanuit een kindermond, is en blijft het een thema dat iedereen aangaat.

De schrijfstijl is wat we van Patrick Ness gewend zijn. Hij weet altijd veel te zeggen met heel weinig woorden. Bovendien zijn uitvoerige beschrijvingen in dit boek niet nodig. De illustraties laten genoeg aan de verbeelding over. Ondanks dat het boek harde materie is, weet Ness nog altijd hier en daar wat humor in het verhaal te stoppen. Dit is zeker een welkome afwisseling na al de kommer en kwel die Conor in het boek te verduren krijgt. Ness schrijft bovendien erg empathisch. Al heb je een staalharde emotionele wapenuitrusting, de kans is toch groot dat je een traantje moet wegpinken.

a monster calls boekreview

Ook al ligt het boek al een aantal jaren in de rekken, is het toch de moeite om hem nu eens in je winkelkarretje te leggen. Binnenkort komt de gelijknamige verfilming uit die zeker de moeite lijkt, als we de trailer mogen geloven. Of de film het boek kan evenaren, is nog af te wachten. De visuals die de trailer prijsgeeft, zijn echter alvast adembenemend mooi. De film komt op 21 december 2016 in de Vlaamse cinemazalen, dus als je het boek nog wilt lezen, is het nu het moment!

A monster calls bij Bol.com

9 Monsterlijk mooi

A Monster Calls is een pracht van een boek. Als je houdt van geïllustreerde verhalen en van Patrick Ness' schrijfstijl is dit boek zeker de moeite. Laat je trouwens niet afschrikken door het feit dat het wordt verkocht als kinderboek. Het is een boek dat geschikt is voor alle leeftijden. Bovendien staat het niet mis op je boekenkast!

• Tekenstijl 9
  • Sfeer 10