Met Offerlam combineert Chanette Paul haar eigen Zuid-Afrikaanse roots met haar fascinatie voor de Lage Landen. Het resultaat is een thriller over een gebeurtenis van een avond in 1961, en vooral over hoe die tot vandaag nazindert in twee continenten.

In Offerlam volgen we een aantal personages in hun zoektocht. Allereerst is er Caz, een Zuid-Afrikaanse vrouw, die een telefoontje krijgt van haar zus in Gent. Hun moeder ligt op sterven en wil Caz nog één keer zien, om haar een familiegeheim toe te vertrouwen. Intussen wordt professor Luc De Reu bij zijn ex-stiefmoeder geroepen. Met enige aarzeling besluit hij toch de vrouw op te zoeken die het hart van zijn vader heeft gebroken en zo verantwoordelijk was voor zijn dood. En dan is er nog Erevu, een Congolees die samen met zijn dochter en kleinzoon op zoek is een manier om zijn land te redden.

Ons koloniale verleden is een pijnlijke bladzijde uit de Belgische geschiedenis. Dat verleden vormt de achtergrond voor dit verhaal. Met een aantal flashbacks komen we meer te weten over wat er in 1961 is gebeurd, zonder dat het boek verzandt in een geschiedenisles. De grote gebeurtenissen zoals de moord op Patrice Lumumba maken we immers niet met onze eigen ogen mee. Wij bevinden ons op dat moment met Ammie een beetje verderop, waar de jonge vrouw haar eigen persoonlijke drama beleeft.

offerlam gent

Gent speelt een belangrijke rol in Offerlam.

Zo wordt de geschiedenis van Belgisch-Congo vooral veel dichterbij gebracht. Geen algemene lessen over de levensomstandigheden en de sociale verhoudingen, maar een portret van één familie en hoe die getekend is door het verleden.

De schrijfster doorspekt dit verhaal met allerlei kleine weetjes over de Lage Landen. Het verhaal speelt zich grotendeels af in Gent, maar er horen ook uitstapjes naar Damme, Doel en Leuven bij. Paul heeft duidelijk haar research gedaan en trakteert de lezer tussendoor op wist-je-datjes. De geschiedenis van Doel komt bijvoorbeeld aan bod, net als de oorsprong van het standbeeld van Fonske op het Leuvense Rector De Somerplein, en zelfs een nauwkeurige uiteenzetting van welke trein Caz moet nemen op welk perron.

Die details maken Offerlam weliswaar meer driedimensionaal, maar tegelijk voelen ze soms een beetje geforceerd aan. Alsof de schrijfster wil zeggen: “kijk, ik heb veel opzoekingswerk gedaan”. Dat ze lovend is over het goed georganiseerde openbaar vervoer in ons land, voelt trouwens een beetje raar als je net op dat moment in een trein zit die, door allerlei problemen, meer dan een halfuur vertraging heeft. Maar dat is dan weer een ander verhaal.

offerlam Chanette Paul

Chanette Paul heeft al meer dan 40 boeken op haar palmares.

Elk hoofdstuk is opgedeeld in kortere stukjes waarin de verschillende personages aan bod komen. Dat houdt het tempo erin, terwijl de hoofdstukken voor structuur zorgen in het verhaal doordat ze doorgaans elk één dag behandelen. Chanette Paul is met dit boek niet aan haar proefstuk toe en die ervaring straalt van de pagina’s.

Toch zakt het tempo halfweg wat. Je komt in een wak terecht tussen het begin van het boek, waarin de verschillende verhaallijnen worden opgezet, en de spannende ontknoping. Het voelt aan alsof de schrijfster nog wat opvulling wou voorzien, maar even zonder inspiratie zat om er voldoende thriller-gehalte aan te geven. Ook het einde valt een beetje tegen. Het verhaal stopt nogal abrupt, zonder duidelijke antwoorden. Alsof we een familie gefilmd hebben en het filmrolletje plots op was. Op Pauls website lezen we wel dat ze momenteel druk aan het werk is aan een vervolg, hopelijk krijgen we in Offerande wel een antwoord op onze vragen.

6 Degelijk

Offerlam vertelt het verhaal van een familie die getekend is door haar koloniaal verleden. De spannende thriller speelt zich grotendeels af in Gent en Leuven, met veel aandacht voor details. Het verhaal kan de opgebouwde spanning van de eerste hoofdstukken jammer genoeg niet volhouden en we blijven na de laatste bladzijde nog wat op onze honger zitten.

• Personages 6
  • Taal 6