Synopsis
Wanneer haar hart gestolen wordt door een verleidelijke vreemdeling, laat een jonge vrouw zich meevoeren naar een huis op een berg van bloedrode klei: een plek vol geheimen die haar voor eeuwig zal achtervolgen.

Tussen hartstocht en huiveringwekkende duisternis, tussen geheimen en gekte, ligt de waarheid achter Crimson Peak.

Oorspronkelijke titel: Crimson Peak
UitgeverijUitgeverij Luitingh-Sijthoff Bv

Ik was licht verbaasd toen ik vernam dat het filmscenario van Crimson Peak geschreven was door Guillermo del Toro, want het verhaal straalt zoveel vrouwelijkheid uit. We volgen namelijk een jong meisje uit het Victoriaanse tijdperk dat op slag verliefd wordt op een onbekende. Elementen zijn valse vriendelijkheid en jaloezie onder “vrienden”, samengevoegd met een onbereikbare liefde. Crimson Peak past perfect naast de romans van Jane Austen en Mary Shelley, waar het boek graag naar knipoogt. Natuurlijk kan dit volledig liggen aan het feit dat de romanversie (gebaseerd op de film) geschreven is door Nancy Holder. Ik heb (voorlopig) de film nog niet gezien maar kan niet wachten om deze te bekijken.

Want ondanks dat toch wel een doorzichtig verhaal is, heb ik Crimson Peak letterlijk in één ruk uitgelezen. Het verhaal start met een proloog die je doet watertanden en verlangen naar meer. De gedetailleerde beschrijvingen in combinatie met mijn levendige verbeelding waren verantwoordelijk voor meerdere koude rillingen. Geesten, entiteiten of verschijningen, hoe je ze ook wil noemen, ze zijn gewoon griezelig. Zelfs iets klein en simpels zoals een bal die van uit een andere kamer komt gestuiterd, is al aanleiding genoeg om me een gevoel van onbehagen te geven.

Crimson Peak

Het boek slaagt er perfect in om een troosteloze en griezelige sfeer uit te drukken. Vooral wanneer we het verhaal volgen door de ogen van het huis zelf. Het huis ziet en neemt dingen waar die de personages niet opmerken. Op een gegeven moment gaat alle aandacht van het hoofdpersonage Edith Cushing naar de vertaling van een Italiaanse brief, waardoor ze nooit de verschijning opmerkt die langzaam van onder haar bed naar de gang toe kruipt.

Als klein minpuntje moet ik wel opmerken dat de verschijningen, die in het begin frequent aanwezig zijn, zeldzamer worden naar het einde toe. Wat ik bijzonder jammer vond omdat dit mijn favoriete passages zijn. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het verhaal op zich wel spannend is. Wie heeft entiteiten nodig als je Lucille Sharp hebt?

Crimson Peak

Lucille blijft vaak verborgen achter haar broer, Thomas Sharpe, maar wanneer ze naar voren treedt is de kilte die ze uitstraalt duidelijk voelbaar. De komedie die ze speelt komt geloofwaardig over bij  de andere personages, maar als lezer voelde ik de waarschuwingssignalen in mezelf oplichten. En inderdaad, wanneer Edith Allerdale Hall ( de officiële naam voor Crimson Peak ) betreedt, doet Lucille minder moeite om haar ware aard te verbergen. Het is meteen duidelijk dat zij degene is die de teugels in handen heeft en dat Thomas niet genoeg ruggengraat heeft om tegen haar in te gaan.

Wat me wel licht irriteerde was de naïviteit van Edith. Terwijl ze in het begin overkomt als een ‘nieuwe’ vrouw, die een gevecht levert om haar boek te laten publiceren in wereld die wordt gedomineerd door mannen, verandert ze al snel in een volgzame echtgenote eenmaal ze getrouwd is. Ze cijfert zichzelf volledig weg en denkt alleen nog maar aan het geluk van Thomas. Zelfs op het einde wanneer ze haar geliefde echtgenoot vreselijke dingen ziet doen, smeekt ze nog steeds om zijn liefde en hulp.

Crimson Peak

67%
67%
Chick lit

Holder weet hoe ze een goed verhaal moet schrijven. Crimson Peak lees super vlot en dankzij de gedetailleerde beschrijving (en de foto op de cover) is het heel eenvoudig om je alles levendig voor te stellen. Guillermo del Toro verwijst naar dit verhaal als Gothic Romance, wat inderdaad de perfecte bewoording is. Het is spannend en weet je te raken, maar het is zeker geen echt horror verhaal.

• VERWACHTING
    7
  • NA DE LAATSTE PAGINA