Na het gesmaakte Rood en het middenstuk van de trilogie Gouden Zoon is het tijd voor het slotstuk van de Mars-trilogie. In het derde boek volgen we Darrow opnieuw bij het waarmaken van de droom van zijn vrouw. Is Morgenster, of Morning Star in het Engels, het sluitstuk van de eerste reeks in de kleurenmaatschappij, even goed en episch als de eerste twee delen van het verhaal?

Darrows veroveringstocht tot nu

Deze korte inhoud van de vorige boeken in de reeks bevat enkele lichte spoilers.

Rood

In Rood maken we kennis met Darrow en de kleurenmaatschappij waar we in een verre toekomst zouden naartoe evolueren. De mensen die op de maan zijn gaan wonen, hebben namelijk de aarde en de rest van het heelal veroverd en bewoonbaar gemaakt. Onze maan is nu de hoofdplaneet van waaruit alles bestuurd wordt door de Monarch en Gouden die niet al te veel tegenstand dulden.

Lang verhaal kort: Darrow behoort tot de Roden, de laagste kleur van het kleurenstelsel. Roden zijn enkel goed om in de mijnen te werken en worden dan ook gezien als het voetvolk. Tot Darrows vrouw Eo ontdekt dat de planeet Mars, die ze al jarenlang zogezegd leefbaar aan het maken zijn, eigenlijk allang bewoond is. Die ontdekking zet een aantal zaken in gang die leiden tot haar dood en ook die van Darrow. Maar door een trucje was Darrow enkel schijndood en blijkt hij door een rebellerende groepering, de Zonen van Ares, uitgekozen om omgebouwd te worden tot een Gouden. Zodra dat gebeurd is, gaat hij naar een instituut waar hij oorlog leert voeren en zo een stage bij een bepaalde hooggeplaatste Gouden kan ‘winnen’.

Gouden Zoon

2 jaar na de gebeurtenissen in Rood pikken we Darrows verhaal weer op. Ondertussen is zijn stage bijna afgelopen. Darrow verliest echter zijn laatste ‘oorlogsopdracht’ aan zijn aartsrivaal Cassius. Dat verlies zorgt er ook voor dat Darrow zijn meester Augustus, de aartsgouverneur van Mars, in diskrediet heeft gebracht. Augustus vindt er dus niks beters op dan Darrows contract te gaan verkopen op een bijeenkomst van alle aartsgouverneurs op Luna. Na wat strategische zetten slaagt Darrow erin om ter plekke de families van Augustus en Bellona tegen elkaar op te zetten, waardoor een burgeroorlog begint te broeien tussen de Gouden. Uiteindelijk krijgen de Bellona het voor het zeggen op Mars. Maar Darrow herovert dankzij een aantal nieuwe bondgenoten de planeet Mars, waardoor hij door Augustus opnieuw wordt verwelkomd. Maar het ‘feest’ is van korte duur want Darrow wordt gevangengenomen en zijn ware identiteit wordt bekend gemaakt.

morgenster cover

Terug naar af

We springen in Morgenster weer een jaartje vooruit in de tijd. Darrow is een jaar lang gevangen gehouden, en is dat in het begin van het verhaal nog steeds zo. Hij werd een jaar lang opgesloten en gefolterd en dat heeft zo zijn gevolgen op zijn mentale en fysieke toestand. We beginnen het verhaal dus met een volledig gebroken Darrow die na het ontsnappen vanuit zijn benarde situatie voor een stuk zijn drive voor de opstand weer moet vinden.

Hij moet echter ook op zoek naar nieuwe bondgenoten. Zo heeft hij niet enkel een leger nodig maar moet hij ook op zoek naar Gouden die hij genoeg kan vertrouwen om de opstand ook op die manier te laten slagen. Daarnaast moet hij natuurlijk zijn vijanden weer slimmer af proberen te zijn. Na de gebeurtenissen in de eerdere boeken zijn die natuurlijk extra op hun hoede. Veel meer over het plot kan ik helaas niet vertellen om niet al te veel te spoilen.

Actie en relaties

Doorheen Morgenster gebeurt eigenlijk echt wel veel. Om eerlijk te zijn, was er misschien zelfs wat te veel opbouw naar het zogezegd epische einde. Ken je dat gevoel dat je een boek aan het lezen bent en het einde nadert maar het toch voelt alsof er nog heel wat moet gebeuren? Dat had ik eigenlijk hier dus een beetje. De opbouw was zodanig uitgebreid door Darrows zoektocht naar bondgenoten en de bijhorende veldslagen dat het einde daarna maar zwak overkwam. Het verhaal is zeker niet slecht maar voldeed niet meteen aan mijn verwachtingen. Ik had een groot gevecht verwacht tussen de Gouden en de Zonen van Ares. Brown kiest echter voor een meer diplomatieke oplossing die natuurlijk wel volledig in lijn ligt met Darrows zijn.

Net zoals in de eerdere boeken volgen we weer alles vanuit Darrows standpunt. We krijgen een volledig uitgeschreven inzicht in zijn gedachtegang en gevoelens. We lezen al zijn twijfels en verdriet bij personages die hij ziet sterven. Of wat het voor hem betekent dat er bij een bepaalde zet, met het oog op een betere toekomst, toch ook bij het onschuldige volk grote offers moeten gebracht worden. Daarnaast blijven de relaties die Darrow met zijn vrienden heeft het hart van Morgenster. Brown slaagt erin om Mustang, Sevro, Victra, Cassius, Ragnar en meer allemaal verder uit te werken en te verdiepen. Daardoor voel je net zoals Darrow met hen allen toch een connectie. Zo leef je met alle personages mee en hoop je dat hen niks overkomt. Bereid je echter maar voor, het is niet allemaal even mooi.

morgenster quote

Het einde en een nieuw begin?

Wat Brown ook wel geperfectioneerd heeft, is zijn toekomst waarin dit verhaal zich afspeelt. In Morgenster worden er nu ook niet zodanig veel nieuwe zaken geïntroduceerd natuurlijk. Er wordt vooral meer uitgediept. We leren bijvoorbeeld de obsidianen, weergaloze soldaten, van dichtbij kennen. Maar ook van de andere kleuren worden hun functies in de maatschappij weer net wat duidelijker. Al is het meer als verwijzing naar wat ze deden voordat de opstand die de kleurenmaatschappij ten onder wil brengen, uitbrak. Ook het economisch stelsel en de politieke spelletjes worden op het spel gezet. Je voelt aan dat de wereld veel groter is dan eigenlijk in het boek wordt voorgesteld. Eigenlijk een beetje zoals in bijvoorbeeld Harry Potter ook het geval was.

Morgenster bij bol.com

7 Goed

Morgenster is dus een goed sluitstuk geworden van de eerste Mars-trilogie. Persoonlijk had ik het einde epischer, anders verwacht. Al is het einde wel volledig in lijn met Darrows karakter en mogen we dus eigenlijk niet klagen. Brown blijkt in het derde deel nog maar eens te bevestigen dat hij een goede worldbuilder is en ik blijf toch een beetje uitkijken naar wat er nu gaat gebeuren. (Goed nieuws daarover trouwens, er staat een tweede reeks boeken gepland die zich 10 jaar na de gebeurtenissen van Morgenster afspelen.)

• Taal 7
  • Personages 8