Een box met een boek en blokjes. Dat krijg je als je de nieuwe uitgave van DK Books LEGO Star Wars: Build Your Own Adventure in huis haalt. Het boek gaat over Zin Evalon, een nieuwe rekruut in het rebellenleger die met zijn Y-Wing doorheen het LEGO Star Wars universum op zoek gaat naar een verdwenen holocron – je weet wel: die blauwe kristallen waarin jedi hun geheimen bewaarden. Met de blokjes bouw je een exclusieve Y-Wing microfighter die je op geen enkele andere manier in de winkel vindt. Klinkt aanlokkelijk, niet?

dav

Een box met een boek en blokjes. Een echte package deal

Meer dan 50 bouwideeën

Waar het boek eigenlijk om draait zijn alternatieve bouwwerken – MOC’s is de juiste term (My Own Construction). Die zijn bedoeld om de verbeelding en de creativiteit van de jonge LEGO-bouwertjes aan te zwengelen. Het hele LEGO Star Wars oeuvre wordt aangevuld met nieuwe ideeën en bouwtechnieken aan de hand van eigen creaties van Rod Gillies, in samenwerking met het officiële LEGO Star Wars team. De naam Gillies doet op onze redactie niet direct een belletje rinkelen, maar Geekster heeft een legioen Bothans op pad gestuurd om dat uit te vissen, u leest er later meer over op uw favoriete blog. Maar het is wel zo dat de man barst van het talent om met bestaande LEGO-sets en elementen totaal nieuwe dingen te bouwen, op niet zo voor de hand liggende manieren. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat de meeste bouwers hierdoor met enige frustratie opgescheept zitten, want niet iedereen beschikt over hetzelfde arsenaal bouwstenen. Het wordt aangegeven in het boek dat dat net de creativiteit nog meer aanzwengelt, je kan immers gelijkaardige elementen gebruiken die eenzelfde effect creëren. En voor wie het financieel iets ruimer heeft: het internet biedt ook andere oplossingen.

Om het helemaal compleet te maken staat er – na het hoofdstuk met de bouwinstructies om die Y-Wing te bouwen – een volledige uitleg hoe LEGO-bouwers hun elementen precies benoemen, handig want in het boek wordt constant gebruik gemaakt van die benamingen.

Het Boek

davHet verhaaltje van Zin en zijn Y-Wing is de kapstok van het hele boek. Via zijn reis door a galaxy far, far away komen we op plaatsen terecht die ons allemaal heel bekend voorkomen – de rebellenbasis, de ijsplaneet Hoth, de woestijnplaneet Tatooine, de bosmaan Endor. En zien we bekende scènes uit de film. Ze komen ons bekend voor, maar toch zijn ze volledig anders gebouwd met hier en daar een vleugje humor zoals we ze kennen uit de andere LEGO-boeken en -films. Admiraal Ackbar die op zoek gaat naar zijn verdwenen koffiemachine, Podracers die staan aan te schuiven voor een BBQ, een Hoth Hot tub… allemaal vertaald in LEGO. Die scenario’s kan je dan zelf nabouwen aan de hand van tips en tricks en handige kadertjes met extra uitleg.

dav

Een voorbeeld waar dit boek vol van staat: de nodige uitleg om zelf een Hoth Hot Tub te bouwen.

De Blokjes

En dat brengt ons tot de echte reden waarom je dit boek in huis zou moeten halen: de exclusieve Y-Wing Microfighter. Want – en dat is wat ik jammer vind – de meegeleverde blokjes dienen niet om bepaalde delen uit het boek na te bouwen. En er zijn ook geen speciale elementen meegegeven die de meeste bouwers goed zouden kunnen gebruiken. Ze dienen om de Y-Wing te bouwen. En Zin, de piloot. Eerdere titels van DK Books bevatten meestal enkel een figuurtje. Deze keer dus een figuurtje én een Microfighter voertuig.

dav

Ontmoet Zin Evalon en zijn exclusieve Y-Wing

Het bouwwerkje zit redelijk vernuftig in elkaar. Y-Wings zijn tenslotte verouderde bommenwerpers uit de Clone Wars die door de rebellen werden gerecycleerd. Dat er hier een daar wat sleet op zit en niet netjes afgewerkt is moet ook kunnen blijken in een micro-versie. Het tuigje is dan ook voorzien van de nodige greebles. En het blijft in zijn gekende Ghibli-stijl even herkenbaar. It’s an Y-Wing as we know it. Een leuke toevoeging dus bij alle andere Microfighters. En op geen enkele andere manier verkrijgbaar in de winkel!

dav

de achterkant van de doos waar de blokjes in verpakt zitten is bedrukt met een sfeervol decor

Het figuurtje is minder exclusief. Het lichaam is een pilotenversie zoals die ook zit bij de X-Wing Microfighter, het hoofdje met twee gezichten is dezelfde versie als het hoofdje van de Snowspeeder Microfighter piloot, met een reguliere blauw-witte helm zoals er al zoveel uitgebracht zijn. Niet dat we daarvan wakker liggen: het is en blijft een rebellenpiloot, en daar waren er in de films ook heel veel van.

1 + 1 = 3

1 + 1 = 3 (vlnr: het hoofdje van de Snowspeeder piloot op het lichaam van de X-Wing piloot geeft Zin Evalon)

Een leuk boek, een leuke set, en een extra piloot-figuurtje. Je kan je dus niet miskopen.

LEGO Star Wars: Build Your Own Adventure is 1 augustus verschenen bij DK Books.

7 Win-win-win

wil je eens zien hoe het brein van een meester-bouwer - zo wordt Rod Gillies toch aangekondigd in de inleiding - werkt: dan komt dit boek goed van pas. Nieuwe technieken, alternatief gebruik van bestaande elementen (scharnierstukken die nu als uitlaatpijp worden gebruikt bijvoorbeeld) en frisse nieuwe ideeën worden uitvoerig besproken en getoond in prachtig gedetailleerde foto's.
Het verhaaltje van Zin en de verdwenen Holocron is een leuke leidraad doorheen het boek, leuk om te lezen als je het bouwen wat beu bent.
Ben je op zoek naar een exclusief verzamelobject dan is de meegeleverde Y-Wing een mooi cadeau. Op de achterkant van de doos waar de blokjes verpakt zitten staat ook een achtergrond op een gedrukt waar je Y-Wing prachtig op kan staan pronken.
Met andere woorden: je komt niet bedrogen uit.

• Inhoud 8
  • Vormgeving 8