Synopsis
In Daag Me Uit hoeft Jack Reacher nergens heen en heeft hij alle tijd van de wereld. Dus een afgelegen stationnetje met de merkwaardige naam Mother’s Rest lijkt hem een prima plaats om een zinloze tussenstop te maken.

Hij verwacht een paar stoffige, verlaten huizen te vinden, of een eenzame grafzerk. In plaats daarvan treft hij een vrouw aan die wacht op een vermiste privédetective. Plus een raadselachtig briefje over 200 doden en een stadje vol zwijgende, wantrouwige mensen.

Weglopen zou makkelijk zijn. Maar dat is tegen Jack Reachers principes.

Oorspronkelijke titel: Make Me
UitgeverijUitgeverij Luitingh-Sijthoff Bv

Met schaamrood op de wangen moet ik toegeven dat Daag Me Uit mijn eerste Jack Reacher verhaal ooit is. Deze serie bleef, tot voor kort, voor mij verborgen in de overweldigende kosmos der literatuur. Zelfs de verfilming met Tom Cruise is mij volledig ontgaan. Toch ondervond ik dit niet als een hiaat tijdens het lezen. Reachers persoonlijkheid komt duidelijk naar boven drijven en ik heb niet het gevoel dat ik zijn verleden moet kennen om te kunnen genieten van zijn nieuwste avontuur.

En genieten heb ik gedaan! Reeds van de eerste pagina wist ik dat Daag Me Uit mijn ding ging zijn. Alleen heb ik mij serieus mispakt aan het einde. Dat kwam aan als een complete verrassing. Lee Child ontvouwt het verhaal zonder gebruik te maken van rare of ongeloofwaardige wendingen. Het blijft over de hele lijn overtuigend, net zoals de personages.

Daag meuit

Het is moeilijk om geen fan te worden van Jack Reacher! Hij is een ex-agent die door Amerika reist met als enigste metgezellen zijn tandenborstel en bankkaart. Hij heeft geen enkele bezittingen, buiten de voorgenoemde en de kleren aan zijn lichaam. Eens deze vuil zijn, schaft hij nieuwe aan en smijt de oude weg. Hoe zalig klinkt dat niet? Gewoon reizen en je nergens om hoeven te bekommeren?

Wanneer hij besluit om van de trein te stappen in Mother’s Rest, is de enige reden de naam van het stadje. Hij is gewoon nieuwsgierig naar de herkomst ervan, maar vanaf dat hij een voet op het perron plaatst maakt hij, zonder zijn medeweten, deel uit van een ongelofelijk duister geheim. Wanneer hij de intelligent en knappe Michelle Chang ontmoet in het station en haar verhaal hoort besluit hij om één nacht in het kleine en obscure stadje te verblijven.

Daag me uit

Je merkt direct dat de hele stad een groot mysterie verbergt en dat ze verdomd goed zijn in de geheimhouding ervan. Zelfs voor ons, want het wordt pas ontsluierd in de laatste 30 pagina’s van het boek. Child houdt je heel de tijd in spanning. Vaak denk je het geheim door te hebben maar het is onmogelijk om het monsterlijke geheim te raden door de verschillende lagen die Daag Me Uit bevat.

87%
87%
Spannend!

Laag na laag wordt het geheim ontrafeld in nagelbijtende spanning, om je tenslotte omver te blazen. Daag me uit is een donker en gewelddadig verhaal dat je nog bezig houdt na het omdraaien van de laatste pagina.

9
  • Personages
    9