Twee huurlingen en een op wraak beluste heer, in een wereld die geteisterd wordt door een draak en demonen. De Gouden Belofte is fantasy met alles erop en eraan, voor een publiek dat niet meer gelooft in sprookjes met elfjes in een land van melk en honing.

Synopsis
Heer Aaron Frith schakelt de hulp in van Wydrin en Sebastiaan, twee huurlingen. Samen trekken ze op expeditie naar de Citadel, op zoek naar het wapen dat Frith nodig heeft om wraak te nemen op de booswichten die zijn familie hebben vermoord en hem hebben gemarteld. Maar wat ze diep in de catacomben vinden, verandert niet alleen hun eigen leven, maar heeft ook een impact op de wereld om hen heen. Magie, demonen, draken en een leger bloeddorstige slangenvrouwen: Yde zal nooit meer hetzelfde zijn.

De Gouden Belofte is eigenlijk een bundeling van vier aparte novelles. Samem vertellen ze één verhaal, maar doordat elk deel in eerste instantie afzonderlijk gepubliceerd werd, krijg je meerdere spanningsbogen en climaxen na elkaar. Dat is belangrijk om in het achterhoofd te houden, want anders komt het tempo heel schokkerig over.

Het verhaal begint met een expeditie in een kerker, met allerlei vreemde wezens. De drie hoofdpersonages hebben elk hun eigen problemen, die verwoven raken met de gebeurtenissen. Sir Sebastiaan werd uit zijn ridderorde verbannen na een schandaal. De ware toedracht wordt pas later onthuld, maar wie goed oplet, heeft al na enkele hoofdstukken in de smiezen hoe de vork in de steel zit.

Heer Frith is nog jong, maar draagt de sporen van een vreselijke gebeurtenis. Zijn wraakzucht brengt hem in contact met de twee huurlingen. Daarnaast kost zijn egoïsme hen bijna hun leven en daarmee zet hij een aaneenschakeling van gebeurtenissen in werking. Wydrin is de grofgebekte dochter van zeelieden, die geen uitdaging uit de weg gaat en ook geen neen zegt tegen weddenschappen en potten bier.

Daarnaast zijn er nog een hoop andere personages en het vertelstandpunt wisselt voortdurend. Dat maakt het moeilijk om van bij de start een band op te bouwen met de hoofdpersonages. Ze hebben alle drie enkele karaktertrekken die hen menselijk maken, in plaats van de stereotiepe fantasy-helden. Het probleem is dat Frith soms té egoïstisch is, Wydrin té twistziek en Sebastiaan té knorrig. Hun daden, die in eerste instantie aan de oorzaak liggen van de dood en vernieling die Yde teisteren, doen je als lezer regelmatig met je ogen rollen van ergernis. Komaan Wydrin, denk toch eens na, dat kán niet goed aflopen! Maar op een bepaald moment merk je dat je onderweg toch bent gaan meeleven met de personages.

jen-williams

Auteur Jen Williams bracht The Gouden Belofte eerst uit als vier losse novelles.

De interessantste nevenpersonages zijn de krijgers uit het nestleger. Op het moment dat ze wakker worden en aan hun bloederige plundertocht beginnen, zijn het minions die zonder tegenspraak doen wat hun moeder hen opdraagt. Maar al gauw blijkt dat ook voor hen de wereld uit meer bestaat dan mensen over de kling jagen. Die bewustwording is een van de sterke punten van dit boek en je kan niet anders dan meeleven met de Drieëndertigste, vanuit wier standpunt we het nestleger volgen, en zusters.

Nog een element waarvoor Williams alle lof verdient: de rijke fantasiewereld die ze geschapen heeft, vol vreemde wezens. Telkens wanneer je denkt dat we nu wel alle rariteiten ontmoet hebben, tovert de auteur weer iets nieuws uit haar pen.

Mensen met een teer hartje blijven best weg van De Gouden Belofte: het bloed gutst op bepaalde momenten van de pagina, onze helden tonen zich meer dan eens egoïstisch en laten het vooral niet na om te vloeken. Vooral Wydrin beschikt, niet geheel onverwacht voor de dochter van een volk van schippers en piraten, over een bijzonder kleurrijke woordenschat. Tolkien, grootmeester der fantasy, zou zich wellicht verslikken bij het lezen van dit boek.

77%
77%
Meer van dat!

Een volledig nieuwe wereld, met een hoop personages en wisselende vertelstandpunten: het is moeilijk om vanaf de eerste pagina meegezogen te worden in de wereld die Jen Williams ons serveert. Maar wie volhoudt, wordt beloond met een spannend verhaal dat zich niet houdt aan de klassieke fantasy-conventies.

8
  • Personages
    7.5