igjmh

Ik Geef Je Mijn Hart door Pimm van Hest review: over een jongen en een boom

Ik Geef Je Mijn Hart is een prentenboek geschreven door Pimm van Hest en geïllustreerd door Sassafras De Bruyn. Het boek neemt je mee naar een oosterse wereld, vol fantasie, een vleugje magie en filosofie. En een grote, oude boom. Ik Geef Je Mijn Hart gaat over een jongetje en een boom, maar vertelt op subtiele wijze ook veel over het leven en ouder worden.

Een wonderlijk kistje…

igjmhHet boek start bij het jongetje Yuto. Hij krijgt een mooi betoverend kistje van een oude meneer, vergezeld van de woorden “in dit kistje zit alles wat je nodig hebt”. Thuis probeert Yuto het kistje open te krijgen, maar wanneer dit niet lukt, zet hij het op de vensterbank. Jaren verstrijken en het kistje blijft gesloten, tot Yuto’s zevende verjaardag. Na een droom over de oude man blijkt het kistje open te zijn. In het kistje zit een hartvormige pit. Yuto plant de pit en die groeit uit tot een grote boom. Hij gaat elke dag naar de boom en ontmoet er jaren later ook zijn vrouw. Wanneer hij zelf kinderen heeft, klimt hij samen met hen in de boom en vertelt hij verhalen onder de bladeren.

Hoe het boek eindigt, ga ik nog niet verklappen, ik kan er enkel over zeggen dat het heel mooi gedaan is en op een vreemde manier zeer emotioneel. Het gaat op een zeer mooie en bijna onopmerkbare manier over rouwen en verliezen.

Onder het bladerdak van de boom

De tekeningen zijn heel mooi gedaan. Een abstracte achtergrond, meestal grote vlakken kleur. Daarop mooie illustraties van Yuto of de boom, zorgen voor een feeërieke sfeer. Enkele bladzijden zijn uitgesneden met een patroon, bijvoorbeeld de blaadjes van de boom, en zorgen zo voor een doorkijk naar de andere pagina. Er wordt vooral bruin, grijs en blauw gebruikt, maar dit past volledig in het verhaal en de wereld waarin het zich afspeelt. Het geeft het boek een sombere, melancholische indruk, alsof het over veel meer gaat, veel diepere lagen heeft.

In de boektrailer worden er glimpen getoond van de speciale tekeningen en doorkijkluikjes. De omhelzing is heel leuk in beeld gebracht, en ik vind zelf dat die op de een of andere manier het ouder worden van Yuto laat zien. Ook de boom en de spelende kinderen zijn slim in beeld gebracht. Je ziet door de takken Yuto als vader omhoog kijken naar de boom. De pagina’s hebben allemaal de indruk alsof ze zich afspelen in een droom. Door steeds hetzelfde kleurenpalet en de bijna gezichtsloze personages krijg je een droombeeld, een soort wereld achter gesloten ogen.

igjmh
© Sassafras De Bruyn

Over alles en niets

Ik Geef Je Mijn Hart is een boek dat me bij elke pagina opnieuw wist te raken. De combinatie van een kort maar emotioneel verhaal en de sobere maar toch magische tekeningen zorgen voor een speciale sfeer en maken dit boek tot iets wat je niet makkelijk in een categorie kan zetten. Een mooi boek dat veel vertelt in weinig woorden, iets wat elk hart zal kunnen raken.

0