Begin dit jaar namen liefhebbers van de animatiereeks Gravity Falls met pijn in het hart afscheid van het rare dorpje in Oregon. Alex Hirsch, de schepper van de serie, bracht onlangs samen met Disney Press een replica uit van Journal 3, het befaamde logboek uit de show. Het boek bevat 288 pagina’s boordevol nooit onthulde geheimen en monsters uit het vreemde gehucht Gravity Falls.

Monsternotities

Het boek opent met de notities van de mysterieuze “Author of the journals“, die in de reeks vaak aan bod komen. De Author schrijft over de vreemde eigenschappen waarover de wezens in Gravity Falls beschikken. Zo kom je meer te weten over de schepsels die Dipper en Mabel in de afleveringen tegen het lijf lopen, waaronder de Gnomes en de Gremloblin.

De Author schrijft vele passages over het onderzoek dat hij in Gravity Falls voerde. Met hulp van zijn oud-medestudent Fiddleford McGucket tracht hij zijn “Theory of Weirdness” te verklaren. Tussen de studies van de sterktes en de zwaktes van de monsters door, passeert ook Bill Cipher de revue: de almachtige vijand uit de serie die er alles aan doet om onze dimensie over te nemen. De Author ziet de droomdemoon in het begin als vriend. Zo werkt hij eerst met hem samen om Gravity Falls’ vreemde eigenschappen te verklaren. Maar naarmate het boek vordert komen Bill’s echte intenties naar boven, zeker wanneer de notities van de Author plots ophouden.

Mysteries komen aan het licht

Vanaf dit punt volgt het boek de chronologische gebeurtenissen uit de show aan de hand van dagboekfragmenten. Dit zorgt voor een leuke throwback naar alle afleveringen. De ‘Mysterytwins’ vertellen in hun typische stijl over hun kant van de gebeurtenissen uit de serie. De sinistere layout van het boek maakt plaats voor vrolijke tekeningen van Mabel met fluostiften en chaotisch gepieker van Dipper. Dit leidt tot een grappig contrast. Maar naast een leuke twist op de show, bevat het boek ook veel informatie die de losse eindjes van het laatste seizoen aan elkaar knoopt.

Fans zaten na de laatste aflevering van Gravity Falls nog met ontelbare vragen. Wat is Dipper’s echte naam? Welke deal heeft Bill Cipher met de tijdreiziger Blendin Blandin gemaakt om zijn lichaam in te palmen? Al deze vragen en meer krijgen een antwoord in de verdere pagina’s. Ook komen we te weten wat er allemaal is gebeurd met de Author, Stanford Pines, tijdens zijn dertig jaar afwezigheid. Ford beschrijft de vreemde dimensies die hij heeft bezocht en de bizarre avonturen die hij daar heeft meegemaakt.

gravity-falls-journal_page_what_does_it_mean-large

Net als in de show zit het boek stampvol met popcultuurreferenties

De uitgebreide epiloog van Journal 3 vertelt meer over de toekomst van de Pines-familie en welke wegen hun levens zijn ingeslagen na Wierdmageddon. De vierde muur wordt hier meermaals doorbroken en je komt zelfs te weten hoe Journal 3 in je eigen bezit is geraakt.

Codes kraken

Wie Gravity Falls zegt, zegt codes ontcijferen. Dit kon in Journal 3 dus niet ontbreken. Vele boodschappen staan in allerlei codetalen geschreven en moet je eerst weten te kraken. In de show bevatte het boek ook geheime teksten geschreven met onzichtbare inkt. Jammer genoeg is dit uit Journal 3 geschrapt. Alex Hirsch kondigde op New York Comic Con met soelaas aan dat er een limited edition uitgave van Journal 3 op komst is, met verborgen boodschappen die alleen te lezen zijn onder blacklight.

Conclusie

Journal 3 is een onmisbaar pronkstuk voor fans van Gravity Falls. Je komt meer te weten over de achtergronden van alle personages en krijgt een toverachtige rondleiding in het gekke dorpje. Ongeziene monsters en locaties zijn nu meer dan alleen een hersenspinsel. De afneembare stofcover onthult daarbij ook een exacte replica van Journal 3, die dan staat te schitteren in je boekenkast. Een aanrader, of zoals Gruncle Stan zou zeggen: “BUY IT TWICE!”

Gravity Falls: Journal 3 bij Bol.com

8 "BUY IT TWICE!"

Journal 3 is kortom een godsgeschenk voor fans. Nieuwe wezens en anekdotes van geliefde personages breiden de canon enorm uit. Er is duidelijk veel werk in gestoken om dezelfde humor en sfeer uit Gravity Falls in het boek te verweven. De perfecte compensatie voor het derde seizoen van de show dat er helaas niet zit aan te komen. Een aanrader of zoals Gruncle Stan zou zeggen: "BUY IT TWICE!"

• Tekenstijl 8
  • Schrijfstijl 9