Zo’n drie maanden geleden las en reviewde ik voor jullie Rood of in het Engels Red Rising. Het debuut van Pierce Brown kon ik toen wel smaken. Lees maar na in die review. Met de release van het sluitstuk Morgenster, de Nederlandstalige versie van Morning Star die voor vandaag (21/08/17) gepland staat, leek het me het ideale moment om het tweede deel van de zogenoemde Mars-Trilogie te reviewen. Is Gouden Zoon of Golden Son een goed vervolg op Rood?

Darrows rebllie tot nu

Oorlog voeren op school

kleurenmaatschappij gouden zoon

Deze korte inhoud van het vorig boek in de reeks bevat enkele lichte spoilers.

Darrow is een Rode, meer zelfs, een LageRode. Als LageRode, de laagste rang in de Kleurenmaatschappij die tegenwoordig geldt doorheen de kosmos, werkt Darrow in de mijnen om via terravorming Mars leefbaar te maken voor nieuwe mensen. Maar dan wordt hij door zijn vrouw Eo erop gewezen dat Mars eigenlijk al leefbaar is, wat natuurlijk gaat wringen bij Darrow en Eo. Die feiten zetten een aantal elementen in gang waardoor Darrow wordt uitgekozen door de rebellerende Zonen van Ares om te infiltreren bij de Gouden. Zo kan hij de maatschappij van binnenuit gaan saboteren.

Zogezegd, zo gedaan, en Darrow wordt door Danser en Mickey omgebouwd en voorbereid om te infiltreren in het instituut waar Gouden jongeren worden voorbereid op het leiden van armada’s en het besturen van hun ‘onderdanen’. Tijdens de ‘opleiding’ op deze school moeten de rekruten na het afleggen van enkele testen letterlijk oorlog voeren tussen de verschillende huizen van de school. Tijdens deze opleiding leren we onder andere de Jakhals, Mustang, Roque en Sevro kennen. Ook wordt hij hier vrienden met Cassius au Bellona. Maar het lot wil dat Darrow als een opdracht op het instituut een duel tot de dood moet winnen met Cassius’ broer. Dat komt natuurlijk aan het licht, waardoor een vete ontstaat.

Maar Darrow slaat terug: waar Cassius de andere huizen onderwerpt als slaven gaat Darrow voor een tactiek waarbij de onderdanen mogen kiezen of ze hem volgen of niet. Uiteindelijk komt het tot één grote oorlogsstrijd waarbij de toezichthouders, onder andere Apollo en Bunzig, een kant gaan kiezen. Helaas is het niet die van Darrow. In zijn colère gaat hij dan maar in de aanval tegen de toezichthouders, wat ervoor zorgt dat hij nog meer opvalt bij zijn toekomstige meesters waar hij stage moet gaan lopen na de opleiding. Uiteindelijk krijgt hij een aanvraag van de aartsgouverneur Augustus. De man heeft ook een vete met de Bellona’s en zonder weten ook met Darrow. Hij is tevens ook de vader van Mustang en de Jakhals.

gouden zoon cover

2 jaar later

We pikken Darrows verhaal in Gouden Zoon op zo’n twee jaar na de gebeurtenissen in Rood. Momenteel is Darrow bezig aan zijn laatste ‘examen’, waarbij er met ruimteschepen oorlog wordt gevoerd tussen de leerlingen. Darrow schat tijdens deze laatste proef zijn tegenstander, een vloot onder leiding van Cassius Au Bellona, zijn rivaal, iets te laag in, waardoor hij verliest. Naast doden en gewonden in zijn vloot zorgt dit er ook voor dat aartsgouverneur Augustus zijn contract wil gaan verkopen. Darrows verlies heeft hem namelijk in diskrediet gebracht.

Uiteindelijk wordt voorgesteld Darrows contract te veilen op een bijeenkomst van alle huizen op Luna, de ‘hoofdstad’ van de Kleurenmaatschappij op de maan. De Zonen van Mars, de rebellen die Darrow ombouwden tot een Gouden, hebben echter ook plannen tijdens die bijeenkomst. Zij hadden graag een aanslag willen plegen op dat ene moment waarop al de leiders samenkomen. Ook het hoofd van de Kleurenmaatschappij, Octavia au Lune, is er aanwezig. Darrow heeft echter een ander idee over die bom en ziet meer in een oorlog tussen de Gouden dan tussen hen en de andere kleuren. Zo komt het tot schermutselingen en zet Darrow weer een aantal zaken in gang die ik helaas niet mag spoilen.

Minder worldbuilding, meer emoties

In vergelijking met Rood heeft Gouden Zoon een stuk minder last van worldbuilding. Daar waar we in het eerste deel kennis maakten met alle personages en de volledige Kleurenmaatschappij en zijn werking, kan Gouden Zoon meteen de politieke spelletjes naar voren brengen. En die zijn er. Het verhaal bouwt verder op de vete tussen Darrow en de Bellona, maar ook op de verschillende huizen die zelf ook liever de macht zouden willen hebben in plaats van Octavia.

Daarnaast sluimeren ook de Zonen van Mars nog steeds om toe te slaan en een ware (burger)oorlog te ontketenen. Al die intriges en toch vele personages zorgen voor een interessant, vol verhaal. Ik verloor, net zoals in het eerste boek, af en toe wel eens het overzicht van wat er nu allemaal aan het gebeuren was. De goed opgebouwde plottwists en prachtige beschrijving van bepaalde taferelen maken wel veel goed.

De auteur slaagt er ook in om Darrow verder uit te bouwen en zijn beslissingen telkens een emotionele reden te geven. Je blijft meevoelen met het hoofdpersonage. Zijn vriendin is nog steeds zijn drijfveer in het begin van het verhaal. Ook na een nieuwe revelatie. Toch merk je dat Darrow ook (nog) steeds in het grotere goed gaat geloven. De vertrouwensrelaties die hij al dan niet opbouwt met zijn vrienden krijgen de nodige tijd om te rijpen om dan later in het verhaal te breken of sterker te worden.

golden son quote

De rebellie ontvlamt

Naast de emotionele banden die Darrow doorheen Gouden Zoon leiden, wordt er nog steeds geprobeerd om een oorlog op te starten om van de Kleurenmaatschappij af te geraken. Ook deze actiepassages worden prachtig omschreven en rationeel uitgevoerd. Op sommige momenten zit je op het puntje van je stoel om te lezen of sommige personages het halen of niet. Ook Darrows leven heeft op een bepaald moment aan een zeiden draadje gehangen.

Gouden Zoon is het tweede deel in de Mars-trilogie. Het verhaal is echter al episch genoeg om gezien te worden als het sluitstuk. Dat is het evenwel niet. Het verhaal eindigt met een plottwist van jewelste die ervoor zorgt dat Darrow weer opnieuw mag beginnen. Om te weten wat dat gaat betekenen in het vervolg ga ik je moeten aanraden, net zoals ik binnenkort, Morgenster op te pikken.

Gouden Zoon bij bol.com

Morgenster bij bol.com

Nog meer lezen deze zomer?

8 Epic

Gouden Zoon is het meer dan geslaagde tweede deel in de Mars-trilogie. Het verhaal heeft zijn setting en vertelstijl gevonden, wat het lezen ten goede komt. Ik zou zelfs zeggen dat het ik er meer van genoten heb dan Rood. Ik kijk al uit naar Morgenster.

• Taal 8
  • Personages 8