Het verhaal van The Familiar dat startte met One Rainy Day in May ontplooit zich verder in het tweede volume van deze omvangrijke en originele serie. Opnieuw maakt Danielewski gebruik van zijn kenmerkende visuele vorm van schrijven die de impact van zijn woorden versterkt.

Synopsis
The Familiar, Volume 1, waarin de kat wordt gevonden…
The Familiar, Volume 2, waarin de kat honger heeft…

Van de alom geprezen auteur van House of Leaves komt het tweede volume van The Familiar, een “roman die verder gaat dan het experimentele naar het visionaire, creëren van een taal en stijl die de horizon van betekenis uitbreidt.”

In The Familiar, Volume 2: Into the Forest, begint het leven van de ongelijke en dynamische negen personages geïntroduceerd in One Rainy Day in May met elkaar te kruisen op onverklaarbare manieren, waarbij ze harmonieën en echo’s in elkaar vinden. Wat eens afgelegen en verbroken leek trekt dichter – langzaam, gestaag – naar iets onvermijdelijk. … Xanther, een twaalfjarig meisje, bevindt zich in het centrum van alles. Voor haar lijkt de wereld om haar heen zich te openen, en die onthult deuren en ramen, visies en geluiden, vragen en ideeën, voorheen onbekend. Met elke dag die voorbij gaat, begint ze iets vluchtigs te zien wat ze niet begrijpt maar waar ze ondubbelzinnig naar verlangt – het enige dat haar verlichting kan brengen en haar nieuwe vriend in leven kan houden.

Ik was al geïntrigreerd door het eerste volume van The Familiar, en dit gevoel is enkel nog toegenomen na het lezen van Volume 2: Into the Forest. Alles is zo in detail beschreven dat er op zich niet veel gebeurt in het verhaal, maar het mysterie waarmee we in aanraking komen zorgt ervoor dat je steeds verder blijft lezen.

The Familiar

Er is iets vreemds aan de kitten die Xanther heeft gevonden in het eerste volume. Overmand door zorgen gaat ze met haar moeder, Astair, mee naar een dierenarts die het kleine witte wezentje uitgebreid onderzoekt. Tijdens dit bezoek blijkt het geen kitten te zijn, maar eerder een hele oude kat die volgens zijn ingeplante microchip een overleden hond is.

Een akita, het type hond waar Astair al zo lang van droomt. Heeft dit een betekenis die later nog zal duidelijk worden? Of is het een stomme toevalligheid? Danielewski doet steeds meer en meer vragen opborrelen in jezelf. Zeker wanneer het duidelijk wordt dat Xanther fysiek afziet wanneer ze wordt gescheiden van haar huisdier. Daarboven lijkt ze krachten te hebben ontwikkeld die ze niet kan controleren en die haar angst inboezemen.

Terwijl haar moeder begint aan een nieuwe thesis over katten, en haar stiefvader, Anwar, noestig doorwerkt aan een computerprogramma met de naam Cataplyst-1, worden de connecties met en tussen de andere personages stapsgewijs opgebouwd. We weten reeds dat Cas en Anwar kennissen zijn van elkaar, maar hun connectie wordt nog verder uitgediept wanneer Cas herenigd wordt met haar vriend Sorcerer.

The Familiar

Bendelid Luther en kennissen van Isandorno raken betrokken bij een vuurgevecht dat het gespreksonderwerp vormt op het departement van detective Özgür. En Jingjing is hopeloos op zoek naar de kat van zijn grootmoeder, die verdacht veel doet denken aan die van Xanther. Enkel Shnorhk, de Russische taxichauffeur, bevindt zich nog op zijn eigen stukje van de wereld.

Na het lezen van Into The Forest kijk ik vol verlangen uit naar het derde deel van The Familiar, dat binnenkort verschijnt. Het verhaal krijgt meer binding nu een aantal connecties tussen de personages werden verduidelijkt. Bij anderen is het nog gissen naar hun rol in het grote verhaal, maar dat maakt ze niet oninteressant. Elk personage vormt zijn eigen stukje van de puzzel die je tevergeefs probeert samen te stellen.

Ik ben razend benieuwd hoe de krachten van Xanther zich nog verder zullen ontwikkelen, maar Jingjing blijft een struikelblok voor mij. De passages zijn moeilijk te lezen en zelfs na het herlezen van bepaalde dialogen is het voor mij nog altijd onduidelijk wat er juist gebeurd is. In grote lijnen kan ik zijn verhaal wel volgen, maar ik blijf toch stiekem hopen dat de schrijfstijl van deze gedeelten doorheen de volgende boeken (en jaren) wordt aangepast.

The Familiar

Koop The Familiar via bol.com

8 Fascinerend

Na het lezen van de eerste twee boeken van The Familiar ben ik nog steeds een enorme fan van het verhaal. Het trage ritme, de interessante personages, de intrigerende ontwikkelingen en natuurlijk het spelen met de typografie blijven me vasthouden en boeien. Ik ben alleszins benieuwd hoe dit verhaal zich verder zal ontwikkelen en welke rol de kat zal spelen in ieders leven.

• verhaal 7
  • leesplezier 7
  • schrijfstijl 6