Eric Amblers Het Masker Van Dimitrios (review)

0
De Engelse thrillerschrijver Charles Latimer is op vakantie in Turkije als hij kolonel Haki ontmoet. Haki is een liefhebber van spannende boeken en vertelt Latimer over de mysterieuze en beruchte Dimitrios – een gangster, huurmoordenaar, spion en vrouwenhandelaar die voor een geheimzinnige bank werkt en wiens lichaam onlangs uit de Bosporus is gevist. Latimer is gefascineerd door deze figuur en besluit de mythe rond Dimitrios te ontrafelen en het verhaal te gebruiken voor een nieuw boek. Maar al snel slaat fascinatie om in obsessie, en als Latimer de onderwereld van Dimitrios betreedt, ontdekt hij – met gevaar voor eigen leven – dat niets is wat het lijkt …

Oorspronkelijke titel: The Mask of Dimitrios/A Coffin for Dimitrios
Uitgeverij: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff Bv

Eric Ambler ( 1909 – 1998 ) was een Britse schrijver die zijn stempel drukte op het thrillergenre. Voornamelijk met zijn spionageverhalen wist hij een nieuwe wind door het genre te laten waaien. Ambler is nog steeds het voorbeeld voor vele hedendaagse schrijvers die geïnspireerd raken door zijn werken en hem simpelweg aanbidden. Maar ook andere bejubelde persoonlijkheden, zoals Alfred Hitchcock, noemen hem een fenomeen! Reden te meer om zijn verhalen opnieuw uit te brengen zodat ook eigentijdse lezers kunnen genieten van zijn klassieke meeslepende thrillers.

Het onlangs gepubliceerde Het Masker van Dimitrios verscheen voor het eerst 69 jaar geleden en was zo’n succes dat Jean Negulesco de filmrechten opkocht en de gelijknamige film uitbracht in 1944 met Zachary Scott in de rol van Dimitrios. Maar onthalen we Amblers verhalen nog steeds met evenveel enthousiasme als zeventig jaar geleden?

Het masker van Dimitrios

Eric Ambler

Ik begon alvast met hoge verwachtingen te lezen, alleen vond ik Het Masker van Dimitrios niet bepaald spannend. Toch niet in het begin, wanneer we de schrijver Charles Latimer volgen in zijn zoektocht naar het verleden van Dimitrios. De verhalen die zijn gesprekspartners opdissen, zijn wel intrigerend, maar omdat je ze niet uit eerste hand ervaart miste ik vaak empathie met de personages.

Hoewel het vlot geschreven is en geen moment verveelt, kreeg ik vaak het gevoel dat ik een geschiedenisles aan het bijwonen was. Gelukkig had ik dit gevoel enkel in het begin en lukte het achteraf om mij volledig in te leven in het verhaal. Natuurlijk werd het spannendste moment gehouden voor het laatste wanneer [SPOILER!] Charles eindelijk oog in oog staat met de mysterieuze Dimitrios. Deze laatste scène maakt voor mij heel het verhaal goed!

het masker van Dimitrios

Scène uit de film waarin Latimer oog in oog staat met Dimitrios.

In de synopsis wordt er verwezen naar obsessief gedrag maar ik vind dit niet echt van toepassing. Charles twijfelt voortdurend of hij zijn onderzoek moet voortzetten of moet doorwerken aan zijn volgende boek. Ik had graag wat meer obsessief gedrag toegeschoten gekregen. Natuurlijk weet ik dat ik het verhaal in zijn tijdsgeest moet bekijken en dan kan ik mij wel voorstellen dat dit een pareltje was onder de thrillers.

67%
67%
Aangenaam

Ambler weet Dimitrios perfect weer te geven zonder hem in beeld te brengen. We leren hem onder andere kennen via het dossier van kolonel Haki en de herinneringen van anderen, wat wel een uniek concept is. Maar toch miste ik zijn aanwezigheid tijdens het verhaal.

Sommige boeken zijn ondanks hun leeftijd nog steeds episch maar voor mij persoonlijk hoort Het Masker van Dimitrios niet thuis in dit rijtje.

• Verwachting
    8