Af en toe wordt er een boek gepubliceerd die net dat sprankeltje eigenheid bevat waarop je zolang kan zitten wachten. De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine van Ransom Riggs is zo’n boek.

Synopsis
De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine

Als kind had Jacob al een speciale band met zijn opa Abraham. Die vertelde zijn kleinzoon bizarre verhalen over zijn jeugd in een weeshuis voor bijzondere kinderen. Opa illustreerde zijn verhalen met oude, echt uitziende foto’s. Jaren later komt de oude Abraham op een gewelddadige manier aan zijn eind.

De inmiddels zestienjarige Jacob reist naar een afgelegen eiland voor de kust van Wales, waar hij de ruïne vindt van het tehuis waar zijn opa gewoond heeft. Als Jacob het huis verkent, blijkt dat de jeugdvrienden van Abraham meer dan bijzonder waren. Misschien was er wel een goede reden om hen in afzondering op het eiland te laten wonen. En misschien leven ze nog steeds … Wat volgt, is afwisselend wonderbaarlijk, aandoenlijk en huiveringwekkend.

Oorspronkelijke titel: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Uitgeverij: Clavis Uitgeverij

Het verhaal wordt verteld met behulp van authentieke ( soms licht bewerkte ) oude foto’s, die de bijzondere mensen en gebeurtenissen uit het verhaal uitbeelden. Deze foto’s komen uit privé verzamelingen van mensen die o.a. rommelmarkten afschuimen op zoek naar dié ene bijzondere afbeelding. Ik vond ze fascinerend en was steeds benieuwd welke afbeelding er zou volgen.

Ondanks dat De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine geschreven is voor Young Adults, kan je er als volwassene evenveel van genieten. Het verhaal is een mengelmoes van sciencefiction, horror en fantasy. Het zestienjarige hoofdpersonage Jacob is de verteller van dienst. Hij is intelligent, grappig en scherpzinnig. Alleen komt hij door zijn grof taalgebruik, waarin hij vlot gebruik maakt van geleerde woorden, meer over als een volwassene dan een tiener. Hoewel sommige beslissingen die hij maakt onder de categorie impulsieve tienerbeslissingen kunnen geplaatst worden.

Het verhaal zelf is uniek in zijn soort en door de foto’s komen de personages meer tot leven dan in andere romans. De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine is slechts de eerste helft van een groter verhaal, waarin het lot van de wereld afhangt van het succes van deze bijzondere kinderen met elk hun eigen unieke gave.  Er is een onzichtbare jongen, een meisje waar de zwaartekracht geen vat op heeft, een jongen die alles tot leven kan wekken met gebruik van een dierenhart en een meisje dat vuur kan creëren met haar handen. Hun opvoedster, mevrouw Peregrine, kan transformeren in een vogel en de tijd manipuleren.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat het hele verhaal zich zal uitstrekken over grote afstanden en verschillende dimensies, die men kan bereiken via wormgaten in de tijd. Maar het verhaal bevat meer dan dat. De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine gaat ook over spijt, verlies, keuzes maken en omgaan met de gevolgen van die keuzes. Zo moet Jacob op het einde beslissen of hij terug gaat naar zijn oude leven of iedereen achterlaat en zich bij de bijzondere kinderen voegt. Het is een fascinerend verhaal dat moeilijk neer te leggen is en daarom kan ik het niet laten om Jeffrey te bedanken voor deze uitzonderlijk goede tip!

80% Aanrader

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine is een echte aanrader voor mensen die gefascineerd zijn door oude foto’s; houden van horror, fantasy en sciencefiction, de sfeer van 1940 en tijdreizen.

• Verhaal 80 %