Op het einde van mijn vorige review vertelde ik dat je na het lezen van De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine 2: Omhulde Stad waarschijnlijk niet lang zou wachten met het lezen van het vervolg. Ik heb bij dezen mijn eigen raad opgevolgd en kan jullie, samen met 16-jarige Jacob Portman en zijn vriendin Emma, meenemen doorheen De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine 3: Bibliotheek der Zielen. In het Engels heet het boek trouwens Library of Souls.

Jacobs bijzondere verhaal tot nu

Hieronder volgen lichte spoilers van de vorige delen van de trilogie.

Een bijzondere wereld

Jacobs verhaal startte in het eerste boek met de verdachte dood van zijn grootvader Abraham. Om die dood te verwerken en vooral ook om op zoek te gaan naar antwoorden, vertrekt Jacob naar Cairnholm. Dit is een klein afgelegen eiland voor de kust van het Verenigd Koninkrijk. Daar ontdekt hij, na wat onderzoek van Abrahams brieven, het momenteel verwoeste weeshuis van Miss Alma Peregrine. Bij een volgend bezoek merkt hij echter op dat hij bespied wordt door een aantal bijzondere kinderen. Eentje daarvan is Emma die vuur kan controleren in haar hand. Zij was vroeger nogal gesteld op Abraham en vond Jacob er nogal op lijken. Jacob, Emma en de andere bijzondere kinderen maken kennis en hij volgt ze tot bij hun Ymbryne’s Home for Peculiar Children.

Deze vrouw, Miss Peregrine, is namelijk de opvoedster van de bijzondere kinderen. Bijzonder of Peculiar betekent hier dat de kinderen speciale gaven hebben. De specifieke gift van een Ymbryne is het controleren van tijd en ruimte. Zo kan Miss Peregrine loops maken. Loops zijn plekken in het tijd- en ruimtecontinuüm die zich iedere dag resetten. Zo blijven de kinderen die er leven veilig en worden ze ook beschermd van Peculiars en Normals met slechte bedoelingen. Ymbryne’s kunnen bovendien veranderen in een vogel. In het Peculiardom hebben ze vooral last van Hollowghasts en Wights. Deze onzichtbare wezens zijn uit op de bijzondere kinderen om zo te kunnen evolueren van Hollows naar de menselijkere Wights. Wat blijkt is dat Jacob de onzichtbare Hollows kan zien, wat een aantal keer van pas zal komen doorheen het eerste deel van de trilogie.

Op het einde van De bijzondere kinderen van Mevrouw Peregrine wordt Miss Peregrine gevangengenomen door een bende Wights. Het lukt Jacob en zijn vrienden om haar terug te krijgen maar er scheelt iets. Miss Peregrine kan niet meer terugkeren uit haar vogelvorm.

Peculiars to the rescue

Tijdens Omhulde Stad gaan de bijzondere kinderen en Jacob op zoek naar andere Ymbryne’s in een race tegen de klok om hun eigen opvoedster te redden. Het zit namelijk zo dat enkel een andere Ymbryne in staat is om haar te genezen. Tijdens hun tocht komt de groep nieuwe personages, nieuwe loops en ook bijzondere dieren tegen. Uiteindelijk geraken ze op hun bestemming. Jacobs gift van Hollows te zien ontwikkelt zich ook steeds verder. Na een revelatie over de identiteit van een bepaald personage, worden een groot deel van de Peculiar children gevangengenomen door de Wights. Het lukt Jacob, Emma en de bijzondere sprekende hond Addison wel nog te ontsnappen.

Peregrine Bibliotheek der zielen

Het bijzonder verhaal gaat verder

Net zoals bij de overgang van boek één naar boek twee, zit er tussen boek twee en boek drie maar een klein tijdsverschil. Jacob, Emma, en Addison zijn net ontsnapt van de Wights en moeten nu op zoek naar hun vrienden. Na een speciale strijd tussen Jacob en een Hollow vinden ze de weg naar Devil’s Acre waar hun vrienden en alle andere Ymbryne’s opgesloten zijn. Daar blijkt dat de Peculiars eigenlijk ontvoerd worden voor veel meer dan het evolueren van Hollows naar Wights.

Zo leren we dat de ziel van een Peculiar kan worden gescheiden van diens lichaam en gebruikt kan worden als doping. Maar er is meer aan de hand met die zielen. Die worden (volgens de legende) bij het geboren worden gegeven aan het kind, om dan bij het sterven weer terug te keren naar de Bibliotheek der Zielen. Er zou dus een plek zijn waar al de niet gebruikte zielen opgeslagen worden… Het is nu Jacobs taak om ervoor te zorgen dat de Wights er niet in slagen die plek te vinden of te betreden om erger te voorkomen…

Ransom Riggs’ personages

Veel meer details over het verhaal kan ik jullie niet vertellen, anders zou deze review te spoilerig worden en dat vindt niemand tof. Wat maakt het derde deel in de eerste boekenreeks van Riggs dan een mooi slotstuk? Jacob, het hoofdpersonage, blijft tot op zekere hoogte zeer herkenbaar in hoe hij omgaat met de situaties. Hij is (zoals in zoveel boeken) hét personage dat de wereld gaat redden. Maar hij blijft er een nuchtere gedachtegang op nahouden.

Zo vraagt hij zich oprecht af of Emma echt op hem verliefd werd of eerder op de Jacob die de Peculiars van de ondergang probeert te redden? Hij ziet deze twee personen naast elkaar. In een eerder (normaal) leven zou hij namelijk weglopen van al het gevaar en conflict. Maar zijn nieuwe vrienden zijn ondertussen familie geworden waarvoor hij zeker zijn handen wil vuilmaken.

In vergelijking met het tweede deel focust het derde verhaal vooral op Emma en Jacob. Daar waar we in Verhulde Stad nog op reis waren met alle bijzondere kinderen, geeft Riggs nu de voorkeur om enkel met de twee hoofdprotagonisten en de pratende hond Addison op stap te gaan. We ontmoeten ook deze keer weer een hele hoop andere kleurrijke personages met hun eigen agenda en familiebanden. In tegenstelling tot het vorige verhaal, is de cast nu wel perfect qua grootte en verlies je niemand uit het oog.

peregrine library of souls bibliotheek der zielen foto's

Bijzondere gaves

Daarnaast is het ook leuk om te lezen en mee te ontdekken met Jacob hoe zijn speciale krachten evolueren van het gewoon zien van de Hollows naar veel meer. Uiteindelijk zal blijken dat zijn zo goed als unieke gave in het Peculiardom zich trouwens niet zomaar ontwikkeld heeft. Toch houdt Riggs je op het puntje van je stoel door die gave niet al te vanzelfsprekend te maken. In andere woorden, er is genoeg opbouw en evolutie in het gebruik van zijn krachten. Op die manier zijn de verteltechnieken die eraan vasthangen in dit derde deel telkens gerechtvaardigd.

Bijzondere fantasie

Riggs heeft zijn verhaal opgebouwd aan de hand van een reeks gevonden oude foto’s, net zoals in de eerste twee delen. Wat me wel wat opviel, is dat het er veel minder zijn dan in boek één. Na het herbekijken in boek twee was dat daar eigenlijk ook al het geval.

In retrospectie blijft het eerste verhaal, De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine, dus het meest bijzonder van allemaal. De werkwijze van het opbouwen van het verhaal aan de hand van die gevonden foto’s is al een grote oefening op zich natuurlijk. Maar vanaf het tweede deel in deze reeks voel je toch dat er foto’s zijn gezocht om te passen in het verhaal, in plaats van in de creatievere omgekeerde richting. Het boek had misschien net dat tikkeltje verfrissender kunnen zijn als Riggs toch nog iets meer van foto naar verhaal had gewerkt in de opvolgende delen.

De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine 2 – Bibliotheek der Zielen bij bol.com

Meer lezen over de bijzondere wereld van Mevrouw Peregrine?

De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine review
De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine 2 review: samen op roadtrip
Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children review: een bijzondere sfeer

8 Awesome

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine; Bibliotheek der Zielen is een bevredigend einde van een ongewoon opgebouwde trilogie. Het verhaal leest vlot en de personages en hun strubbelingen zijn herkenbaar. Toch blijkt dat het verhaal wat voorrang begon te krijgen op de foto's wat misschien voor een beetje sleet op de unieke formule zorgde.

• Taal 8
  • Personages 8