Heb je de film gezien en wil je weten hoe het verhaal nu verder gaat? Of je hebt het eerste boek gelezen en wil je nu weten hoe Ransom Riggs daar een vervolg aan gebreid heeft? De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine 2: Omhulde Stad staat voor je klaar in de betere bibliotheek of (online) boekhandel. Maar is het verhaal wel de moeite om gelezen te worden?

Omhulde Stad Hollow city Ransom Riggs Peculiar Children Peregrine Bijzondere Kinderen

Omhulde stad is het tweede boek in de Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine-trilogie. Het verhaal start maar enkele minuten na het einde van zijn voorganger en wordt gevolgd door Bibliotheek der zielen. In het eerste boek maakten we kennis met de bijzondere kinderen of in het Engels de Peculiar Children en hun opvoedster/ymbryne Miss. Alma Peregrine. We zien het verhaal nog steeds door de ogen van de 16-jarige jongeman, Jacob Portman.

Jacobs Peculiar Story

Deze laatst vernoemde ging tijdens het eerste deel naar aanleiding van de dood van zijn grootvader Abraham richting Cairnholm op zoek naar antwoorden. Daar vond hij die ook en werd hij in de wereld van de Peculiars ingeleid. Op het einde van het boek kiest Jacob er dan ook voor om bij hen in het verleden te blijven in plaats van terug te keren naar zijn familie in het heden. Jacob blijft in het jaar 1940 hangen om samen met de Bijzondere Kinderen op zoek te gaan naar een oplossing voor het transformatieprobleem van hun opvoedster. Miss Peregrine kan namelijk veranderen in een vogel en daarnaast loops maken. Die loops zijn tijdslussen waarin de tijd iedere dag reset, waardoor de kinderen dus niet groeien en veilig blijven van gevaren van buitenaf. Gevaren zoals de Hollows en Wights, die de kinderen en ymbrynes namelijk willen gebruiken voor experimenten.

On The Road

In het tweede deel, in het Engels getiteld Hollow City, volgen we dus Jacob en de Bijzondere kinderen tijdens hun zoektocht naar een oplossing voor het probleem van hun opvoedster. Op hun tocht ontmoeten we een nieuwe resem aan personages, alsook enkele Bijzondere Dieren. Zo leren we de sprekende hond Addison kennen, een emu-raffe en enkele bijzondere duiven.

Daarnaast komen Jacob en zijn vrienden ook enkele nieuwe kinderen tegen op hun tocht. Onder andere bij het meisje op de cover en haar zus vinden de peculiars eventjes onderdak tijdens een bommenregen. Daarnaast leren ze ook een aantal nomaden kennen, waarvan één van de kinderen ook peculiar-gedrag begint te vertonen. Uiteraard loopt tijdens zo’n roadtrip niet alles zoals gepland. De Hollows en Wights willen nog steeds afmaken waarmee ze begonnen waren en blijven jacht maken op Jacob en de Bijzondere Kinderen.

Bijzondere Wereld

Met andere woorden is Omhulde Stad een echte roadtrip, zoals er eigenlijk al veel films gemaakt zijn. Er is een doel voor ogen, maar natuurlijk loopt de weg ernaartoe niet van een leien dakje. De zijsprongen zijn hier net niet te lang om de vaart uit het verhaal te halen. Riggs flirt dus wel met de uitersten op dat vlak.

Wat de auteur dan wel weer heel goed doet is een hoop extra worldbuilding. Zo ontdekken we meer praktische zaken over loops, krijgen we antwoord op de vraag of Jacob nog terug in het heden kan geraken en zien we ook wat meer loops de revue passeren. Al het vorige leidt trouwens tot een plottwist op het einde die ik persoonlijk niet had zien aankomen. Die plottwist zorgt er ook voor dat de zin om aan het derde deel te beginnen nog extra aangewakkerd wordt.

Wat Omhulde Stad ook goed doet is het gebruik van de gevonden bijzondere foto’s. Zo krijgt ieder personage een beeld bij de wel fantasierijke beschrijving van Riggs. Ook enkele specifieke gebeurtenissen krijgen zo vorm. Het is een bijzondere manier van schrijven, die Riggs zich eigen heeft gemaakt en hij blinkt er absoluut in uit.

Bijzondere emoties

Op vlak van character building volgen we vooral het hoofdpersonage Jacob en hoe die omgaat met het vermoorden van Hollows en de nasleep van zijn keuze om in het verleden te blijven en niet terug te keren naar het heden. Ook de relatie met de andere peculiars, en daarbij Emma in het bijzonder, groeit naarmate het verhaal vordert. Enig minpuntje van werken met een relatief grote cast en maar één vertelstandpunt in het boek, is het feit dat je soms wel een personage uit het oog verliest of vergeet dat die ook mee op stap was.

De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine 2 – Omhulde Stad bij bol.com

7 Midden

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine 2: Omhulde Stad is een typisch roudtripverhaal dat net iets te veel flirt met het te traag vooruit laten gaan van het verhaal. De plottwist op het einde is echter zeer bevredigend en je zal waarschijnlijk niet te lang wachten om ook aan het derde deel te beginnen.

• Taal 8
  • Personages 7