De Beminde review: waar het hart van op hol slaat

De Beminde is het nieuwe boek van Kiera Cass, schrijfster van De Selectie-reeks. Deze nieuwe duologie gaat weer over een groep vrouwen en ook weer over een koning die daartussen kiest. Het is dus niet makkelijk om dit niet als een boek in de wereld van De Selectie te zien. Maar toch staat het boek wel op zichzelf, en is het zeker een aanrader om in deze wondere wereld rond te gaan dwalen.

Als de koning haar ziet…

De Beminde is het verhaal van Lady Hollis Brite, een jonge vrouw geboren in een familie van adel. Deze familie woont in Kasteel Keresken, de woonplaats van de koning. Hollis is al sinds kinds af aan verteld dat het de bedoeling is dat ze de koning verleidt, zodat hij haar kiest als bruid. De koning zelf flirt een beetje met iedereen, maar valt uiteindelijk toch voor Hollis’ speciale charmes. Ze kan het amper geloven en waant zich in een droom, al verandert die nogal snel in een nachtmerrie. Er wordt namelijk enorm veel van de koningin to be verwacht, maar tegelijk moet ze ook vooral zwijgen en knikken. Wanneer ze dan ook nog eens verliefd wordt op iemand anders dan de koning, weet Hollis met haar gedachten geen blijf meer. Ze weet niet welke kant ze op moet en wat ze moet kiezen, de kroon, zekerheid en haar kinderdroom of de enige persoon die haar hart al echt heeft doen op hol slaan.

Zij voor een ander kiest…

Hollis is, om het kort te zeggen, een beetje dom. Of ze is toch zo geschreven. Ze snapt niet wat de lezer al vrij vroeg doorheeft, dat ze maar een pion in deze wereld is, een mooie vrouw die ervoor zorgt dat de aandacht terug naar de koning gaat en niet naar de oorlog. De koning zelf, Jameson Barclay, vertelt dan weer veel te graag zijn plannen. Hij schrikt er niet voor terug om Hollis, nadat zij zo goed als aan hem plakt, te vertellen waar ze staat en wat ze maar te zeggen heeft. Spoiler alert: niet veel. Het verbaasde me dan ook niet veel dat er natuurlijk nog een tweede love interest moest zijn. En laat dat nu eens mijn favoriet personage van De Beminde zijn.

Want hoe kan je niet van Silas Eastoffe houden? Hij is alles wat Jameson niet is. De complimenten die de koning aan Hollis geeft zijn cringy en gaan nooit echt diep, terwijl die van Silas zoveel mooier zijn. Wanneer je “jij bent de zon” hoort, versus “jij bent mijn zon” weet je toch meteen voor wie je kiest? Waarom is die kroon zo belangrijk, Hollis, loop gewoon weg met Silas!

De nevenpersonages zijn ook zeer leuk, al hebben ze maar weinig diepgang of beschrijving. Ik weet nog altijd niet hoe oud Scarlet Eastoffe (Silas’ zus) is, want eerst dacht ik dat ze een jong meisje was en toen bleek ze toch ouder te zijn. Geen enkel personage krijgt eigenlijk een leeftijd in dit boek. Ik ga er gewoon vanuit dat Hollis ongeveer zeventien jaar is, omdat het een YA-boek is.

Zitten de tranen al klaar

De Beminde heeft zeer veel gebeurtenissen, die vrij kort op mekaar volgen. Iets meer pagina’s om deze volledig tot zijn recht te laten komen, hadden misschien welkom geweest, zeker bij de laatste vijftig bladzijden. Maar dat neemt niet weg dat ik wel vaak moest (glim)lachen, of dat ik wel echt aan het duimen was voor de personages. Soms zat ik zelfs een minuut naar de woorden te staren, omdat ik niet kon geloven wat er net gebeurd was. En ja, er vloeiden zelfs een aantal traantjes.

Maar spijtig genoeg zijn sommige twists en turns wat vreemd geschreven, vind ik zelf. Of, om terug te komen op een vorig punt, Hollis is echt enorm naïef. In een kasteel waar backstabbing de norm is, en iedereen maar één ding wil, de hand van de koning, ga je toch geen willekeurige meisjes beginnen vertrouwen? Of vrouwen die je tot een week geleden niet konden luchten, die je nu plots alles willen geven, dat is toch een gigantische red flag?

Misschien ben ik te oud aan het worden voor young adults.

0