Zin in een fantasyvertelling van een bekend sprookje? Of zin in een mooi en romantisch verhaal? Of wil je meer weten over de Ierse cultuur en mythes? Of over de Britse? Of gewoon op zoek naar ontspanning? Daughter of the Forest heeft het allemaal!

daughteroftheforestEen zevende kind van een zevende kind

Een poëtische vertelling die doet denken aan Mists of Avalon, dat is Daughter of the Forest. Het boek vertelt het verhaal van Sorcha, het zevende kind (maar geen zoon) van een zevende kind (wel een zoon). In traditionele fantasyverhalen is er altijd iets speciaals met een zevende zoon van een zevende zoon, maar is dit ook zo met een dochter? Wat wel al geweten is, is dat er tenminste íéts aan de hand is met dat zevende kind. Niet alleen heeft haar geboorte voor de dood van haar moeder gezorgd, ze heeft daarnaast een soort paranormale link met haar broer Finbar, waardoor ze elkaars gedachten kunnen lezen. Ook heeft ze een natuurlijk talent voor geneeskunde en weet ze perfect welke kruiden wat kunnen verhelpen. Haar grote droom is dan ook om als oud heksje in een hut in het bos te wonen, waar iedereen haar kan vinden voor verschillende kwaaltjes.

Maar de nieuwe vrouw van haar vader gooit roet in het eten. Ze heet Lady Oonagh, maar wil dat de kinderen (Liam, Diarmid, Cormack, Conor, Finbar, Padriac en Sorcha) haar “moeder” noemen. Dit willen ze natuurlijk niet, hoe durft een buitenstaander de plaats van hun moeder in te nemen? Dan gebeuren er plots allemaal verschrikkelijke dingen, waar Lady Oonagh wel eens achter zou kunnen zitten. Zo valt Cormack zijn eigen hond aan, valt Diarmid als een blok voor de Lady en wordt Sorcha’s geliefde tuintje onherstelbaar verwoest. De broers en Sorcha besluiten om de hulp in te schakelen van Deirdre, koningin van de Fair Folk (een soort geesten die in het bos wonen). Die hebben Sorcha al eens eerder geholpen. Maar Lady Oonagh geeft zich niet zo snel gewonnen…

daughteroftheforest

Strijden en bestrijden

daughteroftheforestDaughter of the Forest slaagt er in om een lastige adolescentie te beschrijven. Sorcha is een jong meisje van dertien en ziet het niet zitten om later uitgehuwelijkt te worden. Haar broers blijven haar doorheen het boek als een klein kind behandelen, ook al heeft enkel zij de oplossing voor hun probleem. Lady Oonagh heeft in een laatste sabotagepoging de broers veranderd in zes zwanen. Om ze terug in mensen te doen veranderen, is het nu Sorcha’s taak om zes truitjes te weven. Er gebeuren verschillende dingen tijdens het weven waardoor ze veel te snel moet opgroeien en ze verliest daardoor haar vertrouwen in mannen.

Het verhaal speelt zich af tijdens een lange strijd tussen de Britons en de Ieren. Die Ieren willen koste wat kost hun eilanden beschermen, de Britten willen die afnemen. Marillier beschrijft heel subtiel wat er gebeurt tijdens die oorlog, zonder ooit één veldslag te beschrijven. Je krijgt maar af en toe informatie over welk leger waar zit en wie wie verslagen heeft.

Mythes en personages

Marillier maakt gebruik van verschillende handvaten voor haar verhaal. Ze gebruikt bestaande mythes zoals de Fair Folk en Ierse volksvertellingen. Zo verjaagt Sorcha de eenzaamheid van haar taak door verhalen te vertellen in haar hoofd. Het verhaal waar ze het meest naar teruggrijpt, is dat van Deirdre (lees het hier). Marillier gebruikt ook het sprookje De Zes Zwanen als hoofdplot.

De personages zijn goed uitgewerkt en hebben allemaal een eigen persoonlijkheid, vooral de broers. Liam is de leider van de groep en komt altijd met een goed plan. Diarmad is de avonturier die nogal heethoofdig is, alsook Cormack, die de helft van een tweeling is. De andere helft, Conor, is uitverkoren om een spiritueel pad te bewandelen. Finbar is de rebel van de familie, een pacifist en heeft nog een talent buiten het gedachten lezen. Hij kan namelijk in de toekomst kijken, al vindt hij dat niet altijd even leuk. En dan is er nog Padriac, de jongste broer. Hij zorgt voor gewonde dieren en heeft altijd medelijden, met wie hij ook voor zich heeft.

Gekleineerd

daughteroftheforestHet enige minpunt aan Daughter of the Forest? De manier waarop Sorcha algemeen behandeld wordt. Vaak wordt ze als klein kind gezien, ook al is ze al vijftien in het midden van het boek. De broers beslissen vaak voor haar, zonder naar haar te luisteren. Wanneer ze verliefd wordt, wordt ook dit weggelachen als kalverliefde en genegeerd. De broers vergeten blijkbaar vaak dat hun levens in haar handen is, dat zij jarenlang enkel aan hen denkt en haar handen tot bloedens toe kapot maakt. Alles wat ze in haar leven doet, doet ze voor hen en toch wordt dat niet als iets groots beschouwd. Ze krijgt, bij wijze van spreken, met een beetje forceren een snel gefluisterd ‘dank je’.

Als je je bedenkt wat Sorcha allemaal meegemaakt heeft in haar puberteit, de tijd waar je jong hoort te zijn en plezier hoort te hebben, moet zij toch een ongelofelijke sterke persoon zijn? Door dit alles vind ik wel dat het einde een beetje snel wordt afgehandeld, maar dit komt waarschijnlijk omdat er nog vijf vervolgen zijn.

9 Amazing

Daughter of the Forest is het eerste boek in een reeks van zes. Het is een echt fantasyboek, vooral door de Fair Folk. Maar denk die weg en je hebt nog steeds een fantastisch mooi historisch verhaal. Het boek heeft interessante personages, inspirerende dialogen en verrassende plotwendingen. Een must-read voor fantasyfans!

• Verhaal 9
  • Taal 10
  • Personages 9