Dan Simmons’ De Ondergang van Hyperion (review)

0
Synopsis
‘Zes volwassenen en een baby in een vijandig landschap. Hun kampvuur was een nietig lichtje in de invallende duisternis. Om hen heen verhieven de hellingen van de vallei zich als hoge muren, terwijl verderop, in de duisternis, de reusachtige silhouetten van de Tijdtombes naar hen toe leken te kruipen als voorwereldlijke gedrochten…’

De pelgrims uit het eerste deel van Hyperion hebben het Dal van de Tijdtombes bereikt, op zoek naar de Shrike, het mysterieuze wezen dat dood en verderf zaait, maar dat door sommigen als een goedheid wordt aanbeden. Nu, in De Ondergang van Hyperion, zal ieder van hen de Shrike ontmoeten, maar heel anders dan hij of zij had verwacht.

Elders in het heelal woedt de strijd tussen de Hegemonie der Mensheid en de Ousters nog altijd voort. De Hegemonie vecht voor haar bestaan, maar wie zijn eigenlijk haar werkelijke vijanden? En met welk bizar project houdt de TechnoKern zich bezig?

Op de planeet Hyperion openen zich de Tijdtombes. En de geheimen die ze bevatten, betekenen dat niets in het heelal nog ooit hetzelfde zal zijn…

De Ondergang van Hyperion is het tweede boek van de Hyperion Cantos. Wanneer het eerste boek eindigde, waren de pelgrims juist aangekomen in het dal van de Tijdtombes op Hyperion, waar elk van hen zijn eigen confrontatie met het mysterieuze wezen, de Shrike, moet ondergaan. De langzaam opgebouwde spanning uit het eerste boek gaat over in een hectisch en complex verhaal. Deze keer is het format niet opgebouwd uit afzonderlijke verhalen maar verloopt het via twee parallelle paden waarin de personages letterlijk door ruimte en tijd reizen.

Dit deel van de Cantos begint met een flashback waarin de nadruk ligt op de andere personages die deel uitmaken van het verhaal zoals Gladstone, die aan het hoofd staat van de Hegemonie (de regering die de verbroederde planeten leidt) en John Keats, een cybride gebouwd door de TechnoKern (die uitsluitend bestaat uit kunstmatige intelligenties) uit DNA van de gelijknamige overleden dichter. Vanuit hun perspectief volgen we het verhaal dat voornamelijk draait rond de relatie van de Hegemonie met deze TechnoKern en de naderende schepen van de vijandige Ousters.

de ondergang van Hyperion

Voorstelling van de Shrike in het labyrint onder Hyperion door Silberius.

Hun verhaal wordt vlot verweven met de gebeurtenissen van de pelgrims die hun eindbestemming op Hyperion hebben bereikt. Door een reeks gebeurtenissen valt de groep echter uiteen en volgen we telkens één of twee leden van de groep die hun confrontaties met de Shrike ondergaan. Beide verhaallijnen worden aan elkaar gekoppeld door de hybride Keats die telepathisch is verbonden met een van de pelgrims. Via zijn dromen kan hij hun ervaringen delen en Gladstone op de hoogte houden van hun gebeurtenissen.

Ondertussen woedt ook de interstellaire oorlog tussen de Hegemonie en de Ousters rond Hyperion. De Ousters lanceren een massale aanval op het systeem van Hyperion en drijven daarbij de ruimtevloot, FORCE, van de Hegemonie terug. Alle ogen wenden zich dan ook tot dit stelsel waar over het lot van miljarden zal worden beslist. Gladstone doet alles wat ze kan om de Hegemonie te verdedigen tegen zowel de Ousters al tegen de TechnoKern, die een uiterst onbetrouwbare bondgenoot van de mensheid blijkt te zijn.

de ondergang van hyperion

Simmons speelt met religieuze begrippen en ethische dilemma’s. Hij brengt ons een verhaal met een duidelijke visie op een verre toekomst vol AI en met technologie die de potentie bevat om door de tijd te reizen en een soort God-achtig wezen te ontwikkelen. Hij combineert een interstellaire oorlog vlot met de nodige politieke intriges tussen alle belanghebbende partijen en mysterie rond de Shrike-entiteit, de Tijdtombes en de Kruisvorm (roze kruisvormige wezens die zich vasthechten aan mensen en deze keer op keer laten herrijzen).

De Ondergang van Hyperion is veel grootser en explosiever dan het eerste boek. Er gebeuren zoveel wendingen en plottwists dat je het verhaal moeilijk kort kan samenvatten of beschrijven aan iemand. Er is momenteel zelfs sprake van een verfilming waar ik wat twijfelachtig tegenover sta. Ergens ben ik wel benieuwd hoe ze alles in beeld gaan brengen en welke acteurs ze gaan selecteren maar bij mij is het cliché ‘het boek is beter dan de film’ bijna altijd van toepassing. Simmons verwerkt zoveel details over de omgeving, het uiterlijk en de karakters van de personages in het verhaal dat ik echt twijfel of ze deze boeken voldoende recht kunnen doen. Daarom raad ik ten stelligste aan om zeker de boeken te lezen.

de ondergang van hyperion

Voorstelling van de consul’s ruimteschip door Silberius.

Tip! Lees ook ons artikel over Hyperion en Carrion Comfort.

83%
83%
Epic

Met de Hyperion Cantos bewijst Dan Simmons dat hij de titel sci-fi-schrijver meer dan waard is. Hij beschrijft een betoverende en kleurrijke toekomst met ons volledige melkwegstelsel als doek. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste boek Hyperion omdat De Ondergang van Hyperion veel politieke elementen bevat maar het was een waar genot om beiden te lezen.

• verwachting
    7
  • na de laatste pagina